“دختران آینده” در مارول!

reforming

reforming

همزمان با به نمایش در آمدن فیلم  “کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی” روی پرده‌ی سینما شرکت مارول پروژه‌ی دیگری را با نام ” دخترانی که آینده را تغییر می‌دهند” کلید زد. در این پروژه که گروه هدف آن را دختران بین ۱۵ تا ۱۸ سال و در پایه تحصیلی دهم تا دوازدهم تشکیل می‌دهند از دخترانی که در این بازه سنی هستند و زمینه‌ی تحصیلی‌شان STEM یعنی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی است خواسته شده اگر فکر می‌کنند ایده و توانمندی وطرحی در زمینه‌ی STEM  دارند که می‌تواند آینده را تغییر دهد وارد این رقابت شوند و در مدتی که به آنها داده می‌شود و با کمک متخصصینی که مارول به کمک آکادمی ملی علوم، آزمایشگاه‌های Dolby، شرکت Broadcom و بانک Synchrony به کمک آنها می‌گمارد طرح ها و ایده‌های خود را عملیاتی کنند. نهایتا تعداد ۵ نفر برتر از این افراد در اکران عمومی فیلم با حضور بازیگران و در کنار آنها حضور خواهند داشت و یکی از این ۵ نفر به عنوان برنده‌ی رقابت به عنوان کارآموز در مارول مشغول به کار می‌شود و یکی از افراد متخصص مارول خواهد شد.

companiesجالب اینجاست که این پروژه اساسا با فضای طراحی هنری فاصله دارد و در تبلیغی مارول برای این پروژه ساخته است دنیای مارول را برای کسانی که به دنیای دانش محور علاقه دارند جذاب توصیف می‌کند و این موضوع صنعت پی­‌نما را فراتر از تصور موجود از آن که شاید آن را تنها یک ابزار سرگرمی توصیف می‌کند ببرد. در این بستر دیگر صرفا جنبه‌ی داستانی و دراماتیک داستان‌ها اهمیت ندارند و ماموریت بزرگتری که همان تاثیر در تخیل علمی و نوآوری در جامعه و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان است از این صنعت انتظار می‌رود، تاثیری مانند آن‌چه داستان‌های علمی-تخیلی ژول ورن در دهه‌های پیش از خود به جای گذاشته است. شاید یک نفری که نهایتا به گروه مارول می‌پیوندد در برابر تعداد زیاد نوجوانان وکودکان جامعه بسیار کم به نظر آید ولی مهم این است که وجود برنامه‌های این‌چنینی این آرزو و امید را در آنها زنده می‌کنند و حتی اگر عده‌ی زیادی از آنها نتوانند به مارول بپیوندند حتما در بدنه‌ی صنعت جذب خواهند شد و منشا تغییراتی در آینده‌ی جامعه خواهند بود.

stem2نکته‌ی دیگر قابل توجه است این موضوع است که مارول یک رقابت کلی و بدون هدف را برنامه‌ریزی نکرده و گروه هدف بسیار خاصی را در یک جنسیت خاص، بازه سنی خاص و دسته‌ی اجتماعی خاص مورد هدف قرار داده و با توجه به اهمیت به رشد نقش زنان در جامعه‌ی آمریکا این هدف‌گذاری بسیار همراستای اهداف کلی جامعه به نظر می‌آید. به نظر می‌رسد صنعت رویاسازی غرب و به خصوص آمریکا خط تولید بسیار قدرتمندی مانند پی‌نما را هم در قالب محتواهای تولید شده و هم در فرآیند تولید این محتواها به خوبی در راستای اهداف کلان رشد خود قرار داده است و در طول دهه‌های مختلف از ثمرات آن نیز به خوبی بهره برده است. شاید اگر به درستی این رسانه‌ی قدرتمند را بشناسیم و با ویژگی‌های فرهنگی و بومی خود آن را بازطراحی کنیم ما نیز بتوانیم از آن در راستای اهداف متعالی تمدن اسلامی بهره بریم.

مطالب مرتبط: 

۱- کانال تلگرام سایت پی نما ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *