کمیک استریپ و صنعت فیلم سازی

capiron01

تبادلات متقابل صنعت نشر کمیک استریپ و صنعت فیلم سازی

در حدود چند دهه ی گذشته کمیک استریپ ها در یک سمت و سینما و تلویزیون در سوی دیگر تأثیرات متقابلی را بر روی یکدیگر گذارده اند. جالب آن که این ارتباط دو سویه بوده است و هیچ کدام خود را بی نیاز از دیگری ندانسته است. در زمانی که صنعت تولید فیلم در یک کشور دوران ضعف و یا رکود خود را طی می کند، کمیک استریپ می تواند به یاری آن شتافته و حتی در مواقعی جایگزین آن نیز گردد و ضعف ها را پوشش دهد. برعکس، در زمان رونق فیلم سازی، کمیک استریپ به عنوان مدیومی مستقل به مسیر خود ادامه داده و به عنوان مکمل و یا حتی رقیب انیمیشن مطرح می گردد.

اما سؤال اصلی اینجاست که صنعت نشر کتاب ها و مجلات کمیک دقیقاً چگونه و از چه راه هایی می تواند به انیمیشن ایران یاری رساند؟

در بررسی برای یافتن پاسخ این پرسش موارد بسیاری از قابلیت های کمیک استریپ در یاری صنعت انیمیشن یافت شدند. شاید اولین و مهم ترین کمکی که یک تهیه کننده انیمیشن می تواند از سوی داستان های کمیک استریپ دریافت کند، ایده و دست مایه اولیه برای شروع به کار و یا حتی داستان کاملاً آماده برای تولید باشد. هاوارد چیکین ، خالق داستان های کمیک دنباله دار می گوید:  بیشتر مردم هنوز نمی دانند که داستان های کمیک چه هستند، به همین دلیل یک تولید کننده ی باهوش در سینما می تواند با مطالعه ی این داستان ها آن ها را در قالب فیلم به کاربرد. در جای دیگری او در مصاحبه با ” نیویورک پست” و در اظهار نظری متفاوت در مورد کناره گیری خود از تصویرگری داستان های مصور دنباله دار می گوید: “از اینکه فراهم آورنده ی مواد اولیه برای سوژه ی سندیکاها و فیلم سازان باشم، خسته شده ام” . در بخش سوم و در صفحه ی ۶۳ کتاب تهیه کنندگی انیمیشن نوشته کاترین ویندر و زهرا دولت آبادی نیز به درستی به این موضوع اشاره شده است: “ایده های بالقوه ی داستانی را می توان در مجلات مصور دنباله دار، رمان های گرافیکی ، حکایت های عامیانه ی کلاسیک، اسباب بازی ها، کتاب های کودکان، ترانه ها و نیز در کاراکترها و مفاهیم اصلی پیدا کرد.

کتاب های کمیک، داستان های مصور دنباله دار و رمان های گرافیکی از جمله آسان ترین و بهترین مواد خام برای تبدیل به انیمیشن هستند سینمای زنده نیز از ایده ها و موضوعات فراوان موجود در داستان های مصور بی نصیب نمانده است. علاوه بر فیلم های زنده ی بسیاری که بر این اساس تولید شدند و در بخش های پیشین به نمونه هایی از آنان اشاره شد، گاهی ستارگان سینمای زنده نیز به طور مستقیم از کاراکترهای کمیک وام می گرفتند. به عنوان نمونه “چارلی چاپلین برای نخستین بازی خود از شخصیت اصلی داستان مصور دنباله دار “ترامپ کوچولو ” ایده گرفت که با همین نام آن را در یکی از سالن های نمایش لندن اجرا کرد.

از دیگر مسائل حیاتی، بازارسنجی و نیازسنجی یک ایده است. اهمیت و ضرورت این مسأله را یک تهیه کننده بیشتر احساس می کند.

زهرا دولت آبادی و کاترین ویندر در کتاب شان بی گدار به آب زدن را به هیچ عنوان توصیه نمی کنند و معتقدند که یک تهیه کننده باید عاقلانه گام بردارد و ابتدا مخاطب عام را در رابطه با یک ایده ی به خصوص محک زده باشد. می توان به جرأت گفت که یکی از مؤثرترین ابزارهایی که یک تهیه کننده برای حل این مشکل در اختیار دارد، بررسی میزان استقبال مردم از داستان های مصور و شناسایی موارد موفق در این زمینه می باشد. غالب فیلم های انیمیشن در دنیا برمبنای داستان های مصور ساخته می شوند. درعین حال انبوه آثاری از این دست، امکان انتخاب را فراهم می سازند و نهایتاً بررسی علل موفقیت و استقبال مردم از یک داستان مصور، زمینه را برای ساخت برنامه های تبلیغاتی مؤثر و موفق به وجود خواهد آورد .


capiron01عبارت کمیک استریپ یا داستان مصور دنباله دار همواره واژه ی استوری برد را نیز در ذهن تداعی می کند. فن طراحی کتاب های کمیک می تواند پایه و اساس مطلوبی برای فن استوری برد و در نتیجه افزایش کیفیت دکوپاژ، کارگردانی و تدوین در تولید فیلم ها باشد. جیمز اُ. فرایولی در کتاب طراحی فیلمنامه مصور در توصیه به افرادی که خواهان فراگیری فن استوری برد هستند، چنین آورده است: “ابزار آموزشی دیگری که با آن می توانید سلول های مغز خود را برای تفکر تصویری تمرین دهید، داستان های مصور است. داستان های مصور دنباله دار منبع ارزان و مناسبی برای یادگیری روش بیان داستان از طریق تصاویر است. هر قاب طراحی شده، زاویه دوربین یا نگاه خاصی را بیان می کند و محل قرارگیری شخصیت ها، حرکت بدن، صحنه، حالت ها و کلاً حرکت آن صحنه را نشان می دهد. به جز مکالمه ی شخصیت ها، هر چیز دیگری به صورت یک رشته تصاویر نشان داده شده است. اگرچه فیلمنامه های مصور هیچ وقت به دقت و ریز نقشی داستان های تصویری دنباله دار نیستند، ولی شباهت های زیادی با آن ها دارند. در حقیقت، بسیاری از طراحان فیلمنامه ی مصور قبلاً به نوعی در صنعت طراحی داستان های مصور دست داشته اند. داستان های مصور دنباله دار بهترین و در دسترس ترین منابع مطالعه ی طراحی نگاره هستند. آن ها پر از تصاویر نگاره های گوناگون انسان ها با حرکت ها و حالات مختلف هستند و همیشه این طور به نظر می رسد که از نقطه نظر یا زاویه ای خاص کشیده شده اند. داستان های مصور دنباله دار، واقعاً راهی مناسب برای خودآموزی است.

Captain_America__Civil_War_review___thumping_action_comes_thick_and_fast_in_this_stupendous_slugfest_کارکرد دیگری که هنر کمیک استریپ می تواند در رابطه با صنعت فیلم سازی داشته باشد، این است که ما را قادر می سازد تا گنجینه غنی ادبیات، داستان ها و اسطوره های کهن مان و نیز ایده ها و داستان های جدید و مدرن تر خود را به وسیله ی هنر کمیک از وادی گفتار و کلمات به قلمرو تصاویر نمایشی درآورده و آن ها را به صورت دکوپاژ شده و آماده در این قالب ثبت کنیم. از یک سو از فرورفتن این داستان ها به ورطه فراموشی جلوگیری کرده و از سوی دیگر آنان را یک قدم از وادی نوشتار به وادی تصویر و مدیوم انیمیشن نزدیک تر کرده ایم و در انتظار می مانیم تا انیمیشن ایران برای ساخت آثار فاخر از آن ها، آمادگی لازم را کسب نماید و این خوراک آماده و دارای مخاطب را از صنعت کمیک استریپ تحویل بگیرد. از طرف دیگر، کمیک استریپ قابلیت تبدیل شدن داستان های ایرانی به فیلم های زنده و انیمیشن را هرچه بیشتر بر سرمایه گذاران و تهیه کنندگان داخلی و خارجی نمایان خواهد ساخت.

 

ارتباط و پیوستگی کمیک استریپ با انیمیشن و صنعت فیلم‌سازی

JL02_13_marqueeتفاوت کمیک استریپ با سینمای انیمیشن در این است که فیلم انیمیشن و مانند آن را از طریق دستگاه نمایش فیلم عرضه می‌کنند، اما کمیک استریپ روی کاغذ چاپ می‌شود و مخاطب به آن در ذهن خویش جان می‌بخشد. به‌عبارتی می‌توان گفت کمیک استریپ نوعی شبه فیلم انیمیشن است. هنر کمیک را می‌توان به‌عنوان پلی بین هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی درنظر گرفت. تا سال ۱۹۲۸ هنوز کمیک استریپ به‌طور جدی وارد سینما نشده بود، اما از آن به بعد هم‌زمان با آثار هنرمندی به‌نام جک وب هنر کمیک به تدریج از یک هنر گرافیکی به هنری دراماتیک تبدیل شد. د واقع قرار گرفتن یک اثر هنری در میان هنرهای نمایشی و سینمایی به برخوردار بودن آن اثر از عنصر تداوم نمایشی و نیز نحوه بیان سینمایی بستگی دارد و برخورداری از عنصر حرکت و جابجایی، لزوما یک شرط لازم و اساسی نمی‌باشد.

xpkpmbwhnjnnaxv0zqrtاز طرفی ارتباطی دو سویه بین کمیک استریپ و سینما و تلویزیون وجود دارد و این دو  تاثیرات متقابلی را روی یکدیگر می‌گذارند، به‌گونه‌ای که، هنگامی‌که صنعت تولید فیلم در کشوری دچار رکود شود، کمیک استریپ می‌تواند آن را جبران کند و برعکس. به‌منظور فهم اینکه چگونه صنعت نشر کتاب‌ها و مجلات کمیک می‌تواند به انیمیشن کمک کند، باید در نظر داشت که بهترین کمکی که یک تهیه‌کننده انیمیشن می‌تواند از سوی داستان‌های کمیک استریپ دریافت کند، ایده و دست‌مایه اولیه برای شروع به کار و یا داستان کاملاً آماده برای تولید می‌باشد و می‌تواند با مطالعه این داستان‌ها آن‌ها را در قالب فیلم به‌کار گیرد.

ایده‌های بالقوه داستانی را می‌توان در مجلات مصور دنباله‌دار، رمان‌های گرافیکی، حکایت‌های عامیانه کلاسیک، اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌های کودکان، ترانه‌ها و نیز در کاراکترها و مفاهیم اصلی پیدا کرد، به‌عبارتی کتاب‌های کمیک، داستان‌های مصور دنباله‌دار و رمان‌های گرافیکی از جمله آسان‌ترین و بهترین مواد خام برای تبدیل به انیمیشن هستند. سینمای زنده نیز از ایده‌ها و موضوعات فراوان موجود در داستان‌های مصور بی‌نصیب نمانده است و گاهی ستارگان سینمای زنده نیز به‌طور مستقیم از کاراکترهای کمیک ایده می‌گرفتند. برای مثال چارلی چاپلین برای نخستین بازی خود از شخصیت اصلی داستان مصور دنباله‌دار “ترامپ کوچولو”  ایده گرفت. از دیگر کارکردهای کمیک استریپ در رابطه با صنعت فیلم‌سازی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که کمک می‌کند تا گنجینه غنی ادبیات، داستان‌ها و اسطوره‌های کهن و نیز ایده‌ها و داستان‌های جدید و مدرن‌تر را به‌وسیله هنر کمیک از وادی گفتار و کلمات به قلمرو تصاویر نمایشی درآورده و در این قالب ثبت کرد. از طرف دیگر، کمیک استریپ قابلیت تبدیل شدن داستان‌های ایرانی به فیلم‌های زنده و انیمیشن را هرچه بیشتر بر سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان داخلی و خارجی نمایان خواهد ساخت. همچنین تولید کمیک استریپ نسبت به انیمشن مقرون‌به‌صرفه‌تر است و از این طریق می‌توان تعداد بیشتری داستان در قالب کتاب‌های کمیک منتشر کرد. به‌علاوه، کتاب‌های کمیک در درازمدت با تقویت قدرت درک روایت بصری در میان مردم، سطح انتظارات آنان را از کیفیت فیلم‌های انیمیشن بالاتر خواهند برد و موجب خواهند شد تا سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان صنعت انیمیشن احترام بیشتری برای سلیقه مخاطبان قائل شوند، در‌نهایت به‌طور غیرمستقیم باعث بهبود کیفی تولیدات انیمیشن خواهند شد.

 

             MK121_ca_cw19 batman-v-superman-toys-movie-2016-32

 

مطالب مرتبط: 

۱- کانال تلگرام سایت پی نما ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *