دومین مسابقه‌ی پی‌نما (کمیک استریپ)

420-240

خانه‌ی پی‌نمای ایران برگزار می‌کند:

آیین‌نامه‌ی برگزاری

دومین مسابقه‌ی پی‌نما (کمیک استریپ)

دومین مسابقه از سری مسابقات دوره‌ای طراحی و نویسندگی پی‌نما (کمیک استریپ)

خانه‌ی پی‌نمای ایران، دومین مسابقه از سری مسابقات طراحی و نویسندگی پی‌نما را در دو بخش مجزا برگزار می‌نماید. این مجموعه از همه‌ی علاقه‌مندان و هنرمندان در هر رده‌ی سنی و با هر سبکی دعوت می‌کند تا در این رویداد هنری شرکت کنند.

موضوع بخش‌های طراحی و نویسندگی پی‌نما:

تصویرگری / نویسندگی یکی از عملیات‌های آتش‌نشان‌ها

تشریح موضوع مسابقه:

داستان: تعدادی مأمور آتش‌نشانی به مأموریت اعزام می‌شوند و در حین عملیات در شرایط سختی قرار می گیرند. در این موقعیت یکی از اعضای تیم برای خروج دیگران از بحران تصمیم قهرمانانه‌ای می‌گیرد و…

اطلاعات تکمیلی بخش اول: طراحی پی‌نما

جوایز برندگان این بخش از مسابقه:

نفر اول: ۵ سکه‌ی بهار آزادی

نفر دوم: ۳ سکه‌ی بهار آزادی

نفر سوم: ۱ سکه‌ی بهار آزادی

توضیحات بخش طراحی:

  • هنرمند می‌بایست ضمن طراحی ماهیت این مأموریت، روال داستان را در ادامه‌ طبق نظر خود روایت کند.
  • تعداد صفحات در بخش طراحی باید حداقل یک صفحه و ۶ قاب و حداکثر ۶ صفحه باشد.
  • تعداد صفحات تاثیری در داوری نخواهد داشت.

جدول (۱): ملاک‌های داوری در بخش طراحی

ردیف

معیار‌های داوری

توضیحات

امتیاز

۱

قوت و قدرت طراحی و اجرا

کیفیت طراحی شخصیت‌ها و پوز‌های آنان

۲۰

کیفیت اجرای فضا و پس‌زمینه از حیث پرداختن به جزئیات و پرسپکتیو

۱۵

کیفیت خطوط و سایه و هاشور

۵

کیفیت رنگ‌آمیزی از حیث ترکیب رنگ‌ها و نیز انتقال حس صحنه‌ها

۱۰

۲

دکوپاژ

خوانایی و روانی چیدمان پنل‌ها، انتخاب زوایا و ایجاد ریتم در روایت در جهت انتقال حس و نمایش گذر زمان

۱۵

۳

نویسندگی

خلاقیت در نویسندگی و انتخاب داستان و انتخاب دیالوگ‌ها

۲۰

۴

تلاش برای طراحی بومی و وطنی

میزان اصیل بودن طراحی‌ها و شباهت کمتر آنها به دیگر سبک‌های رایج در دنیا

۱۵

اطلاعات تکمیلی بخش دوم: نویسندگی پی‌نما

جوایز برندگان این بخش از مسابقه:

نفر اول: ۳ سکه‌ی بهار آزادی

نفر دوم: ۲ سکه‌ی بهار آزادی

نفر سوم: ۱ سکه‌ی بهار آزادی

توضیحات بخش نویسندگی:

  • شرکت‌کنندگان در این بخش می‌بایست اولاً داستان مذکور را در قالب پنل‌های پیشنهادی خود برای صفحات مشخص بازنویسی کرده و ضمناً داستان را تا رسیدن به یک پایان‌بندی مناسب پیش ببرند.
  • تعداد صفحاتی که برای آن سناریونویسی می‌شود می‌تواند حداقل ۵ و حداکثر ۱۰ صفحه باشد.
  • مواردی که باید در نگارش سناریوی پی‌نما رعایت شود:
  • شماره‌ی پنل.
  • داخلی یا خارجی.
  • وضعیت صحنه و آنچه را که در هر پنل رخ خواهد داد.
  • نوع نما (کلوزاپ، لانگ شات و …).
  • دیالوگ‌هایی که در یک نما بین شخصیت‌ها رد و بدل می‌شود.‌
  • صداهایی که در صحنه شنیده می‌شود و آوانگار دارد.
  • و…

جدول (۲): ملاک‌های داوری در بخش نویسندگی

ردیف

معیار‌های داوری

توضیحات

امتیاز

۱

طرح داستان

نقشه‌ی کار، رئوس مطالب یا چارچوب داستان را طرح داستان می‌نامند و باید رشته‌ای از وقایع به هم پیوسته باشد و به نتیجه‌ی معینی بپیوندد. پی‌رنگ کالبد و استخوان‌بندی وقایع است و وابستگی موجود میان حوادث داستان را به طور عقلانی تنظیم می‌کند.

۲۰

۲

شخصیت‌پردازی

در هر داستانی آدم‌هایی وجود دارند که مخلوق ذهن نویسنده‌اند. این آدم‌ها را شخصیت‌های داستان می‌گویند. هر نویسنده‌ای در آفرینش شخصیت‌ها می‌تواند آزادانه عمل کند؛ اما رفتار شخصیت‌ها باید به شکلی باشد که بتوان آن‌ها را به راحتی در ذهن تجسم کرد.

۲۰

۳

مشخص کردن جزئیات دکوپاژ در هر پنل

مشخص کردن جزئیات پشت صحنه و محیط، موقعیت، زاویه‌ی دوربین و زاویه‌ی دید در صحنه، هر صدایی که قرار است در صحنه شنیده شود (هر صدایی غیر از دیالوگ‌ها).

۴۰

۴

گفتگو (دیالوگ)

گفتگو یکی از عناصر مهم داستان است و گفتگوی اشخاص داستان باید تازه، با روح و مناسب روز باشد و بهتر است از الفاظ و عبارات ساده و کوتاه استفاده شود. گفتگو با ذهنیت شخصیت‌های داستان هماهنگی و هم‌خوانی دارد و عمل داستانی را در جهت معینی پیش می‌برد.

۲۰

قوانین شرکت در مسابقه:

  • مهلت ارسال آثار تا تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۷ می‌باشد.
  • علاقه‌مندان می‌توانند در هر دو بخش طراحی و نویسندگی شرکت کنند یا در هر بخش بیش از یک اثر ارائه کنند و محدودیتی برای تعداد آثار وجود ندارد.
  • به آثاری که بعد از مهلت مشخص شده دریافت شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
  • آثار باید مرتبط با موضوع مشخص شده باشند و در صورت مغایرت، در مسابقه شرکت داده نخواهند شد.
  • آثار می‌توانند به صورت دستی، دیجیتال یا تلفیقی ارائه شوند و محدودیتی در این مورد وجود ندارد.
  • خانه‌ی پی‌نمای ایران و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست‌جمهوری در انتشار و استفاده از آثار جهت اهداف فرهنگی و تبلیغی مجاز هستند.
  • هرگونه توهین به شخصیت‌ها، گروه‌های سیاسی و اقلیت‌های قومی و مذهبی، عدم رعایت شئونات اسلامی و قوانین جمهوری اسلامی موجب خروج اثر از مسابقه خواهد شد.

ساز و کار داوری و هیأت داوران:

  • نحوه‌ی داوری: پس از اتمام مهلت ارسال، ابتدا آثار مورد داوری اولیه قرار می‌گیرند؛ در این مرحله آثاری که از حداقل کیفیت برخوردار نباشند یا قوانین شرکت در مسابقه را رعایت نکرده‌ باشند از دور مسابقه خارج می‌شوند. در مرحله‌ی بعد هیأت داوران ۳۰ اثر برتر را بر اساس ملاک‌های ذکر شده در جداول ۱ و ۲ ارزیابی خواهند کرد. سپس ۶ اثری که بیشترین نمره را از داوران کسب کرده باشند به مرحله‌ی داوری مردمی راه می‌یابند و ۳ اثر برگزیده از بین ۶ اثر، توسط رأی مردمی انتخاب خواهند شد.
  • هیأت داوران این مسابقه متشکل است از آقایان (به ترتیب الفبا):

      – مهرداد شاهوردی

      – حسن نوزادیان

نحوه‌ی ارائه‌ی آثار و مدارک:

  • علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به همراه فرم شرکت در مسابقه به آدرس الکترونیکی contest@peinama.ir ارسال کنند. بدیهی است به آثار افرادی که فرم را به صورت کامل پر نکرده باشند، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
  • فرمت آثار در بخش طراحی باید jpg یا png و در بخش نویسندگی docx باشد.
  • ارسال اثر به مسابقه به منزله‌ی پذیرش قوانین مسابقه است.
  • توصیه می‎شود نسبت به تکمیل مدارک و ارسال آثار در زمان تعیین‎شده دقت نمایید.
  • بعد از اتمام مسابقه، آثار برگزیده با ذکر نام هنرمند در نرم‌افزار باتیس نمایش داده خواهد شد.
  • در صورت نیاز، می‌توانید سوالات خود را به ایمیل contest@peinama.ir یا شناسه‌ی تلگرامی khane_peinama@ ارسال نمایید.

حامیان مسابقه:

123456 

 

 

اطلاعیه‌ها، اخبار مسابقه و اعلام برندگان از طریق سایت peinama.ir و کانال تلگرامی خانه‌ی پی‌نما منتشر خواهد شد.

peinama.contest

مطالب مرتبط:

۱- کانال تلگرام خانه‌ی پی‌نما‌ی ایران

۲– صفحه‌ی اینستاگرام خانه‌ی پی‌نمای ایران

۳- فرم شرکت در مسابقه

19 thoughts on “دومین مسابقه‌ی پی‌نما (کمیک استریپ)

  1. با سلام وخسته نباشید یک سوال داشتم.می خواستم بدونم تو بخش طراحی مسابقه پی نماروایت کل داستان الزامی است یامیشه قسمتی از آن را به تصویر کشید؟

    1. ببخشید منظورم اینه که اگه پایان نداشته باشه اشکالی داره یا نه؟ و ای کاش تو مقررات این بخش (تصویر سازی پی نما)قید می کردید که طراح .قسمتی از داستان را روایت کند.ومسائل مربوط به داستان رو به بخش (نویسندگی پی نما)محول می کردید.چون زمان به اندازه ای نیست که بتوان تمام داستان رو به لحاظ تصویری پوشش داد.
      با تشکر

      1. همانطور که در قسمت توضیحات بخش طراحی عنوان شده است (هنرمند می‌بایست ضمن طراحی ماهیت این مأموریت، روال داستان را در ادامه‌ طبق نظر خود روایت کند.) صرف به تصویر کشیدن ماهیت مأموریت و اقدام عملی یکی از اعضای تیم برای خروج از بحران کفایت می‌کند. پایان داستان می‌تواند با رفع بحران رقم بخورد.

  2. فکر کنم اگر این رویه اعمال بشه هم کارها بصورت کیفی انجام میشه.وهم اینکه تصویر ساز دیگه در گیر داستان پردازی ومباحث مربوط به (نویسندگی پی نما)نمیشه.امیدوارم به نظر بنده ترتیب اثر بدید.

  3. سلام
    سوال در رابطه با بخش “نویسندگی” داشتم:
    “تعداد صفحاتی که برای آن سناریونویسی می‌شود می‌تواند حداقل ۵ و حداکثر ۱۰ صفحه باشد.”
    یعنی داستان رو جدا مینویسیم و می تونه طولانی تر باشه و فقط برای “بخشی از داستان” باید سناریونویسی بشه؟
    یا خیر کلا داستان رو باید فقط به صورت پنل بندی شده تحویل بدیم و حداکثر ۱۰ صفحه بشه؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *