بلند شوید هفت قدم بردارید و با کودکتان پی‌نما بسازید

420-240

تا حالا با بچه‌ها هم‌بازی شده‌اید؟ بگذارید سوال را جور دیگری بپرسیم. تا حالا پیش‌آمده به بهانه‌ی هم‌بازی شدن با بچه‌ها، خودتان یک دل سیر کارهای کودکانه بکنید و لذت بعد از این بهانه‌بازی‌ها (!) را مثل یک راز فقط و فقط برای خودتان نگه دارید؟! خوب ما به کسی نمی‌گوئیم؛ ولی اگر پنهان از دیگر آدم‌بزرگ‌های دوروبرتان دنبال کودکانه‌گی‌های متفاوت می‌گردید، برایتان یک بهانه‌ی جدید سراغ داریم! با ما باشید.

1

آيا كودكتان عاشق نقاشي كشيدن و قصه گفتن است؟

می‌خواهید شاهکارش را همه‌ی دنیا ببینند؟ (حالا همه‌ی دنیا هم نه، دست‌کم مادربزرگش ببیند!)

در اين مقاله، یاد می‌گیرید چطور با توانمند کردن کودک در نوشتن و نقاشی کردن، به او کمک کنید تا کمیک‌استریپ و یا همان پی‌نمای خودش را بسازد.

انجام اين كار سريع، آسان و بسیار لذت‌بخش است.

2

حالا چرا پی‌نما؟

همه‌ي بچه‌ها هنرمندند. آن‌ها نقاشی می‌کشند، بازي می‌کنند و از خیال‌پردازی باورنكردني خود براي خلق جهان‌ها و شخصيت‌هاي تخیلیِ بامزه، قدرتمند و يا حتی خيلي خيلي احمق بهره مي‌گيرند. خلق يك پی‌نما راه جديدي است براي هدايت خلاقيت بچه‌ها در قالب تصاوير و كلمات. شاید خود شما هم چند تا از نقاشی‌های فرزندتان را روی درِ یخچال خانه داشته باشید.

3درِ يخچال خانه‌ي شما هم مثل يخچال من با كارهاي هنري كودك‌تان تزئین شده است؟

هرچه سن‌مان بالاتر می‌رود بیشتر خودمان را متقاعد مي‌كنيم كه کارهای هنري‌ ما «بد» هستند.

وقتی به بچه‌هایمان نحوه‌ي ساخت يك پی‌نما را یاد می‌دهیم – رسانه‌اي كه احمقانه، ناقص یا كودكانه به نظر رسيدن اثر هنري شما در آن هیچ اشكالي ندارد -، خلاقيت و تخيل‌شان را پيش از اين كه كشته شود، تغذيه مي‌کنید.

علاوه بر اين، درست کردن یک پی‌نما می‌تواند در ایجاد علاقه به مطالعه و بهبود دست‌خط‌ در کودکان – بدون اين كه حتي خودشان متوجه شوند – مؤثر باشد.

من فرآيند توليد پي‌نما را در هفت مرحله‌ی مناسب براي فهم كودكان ساده‌سازي كرده‌ام. شما مي‌توانيد اين مراحل را به همراه كودك‌تان انجام دهید.

خوش بگذرد!

وسایل موردنیاز:

  • كاغذ A4
  • مداد مشکی
  • خودكار مشكي معمولي
  • خودنویس یا روان‌نویس مشکی
  • خط‌كش
  • مداد شمعي، ماژیک، مدادرنگی (به طور خلاصه هر نوع وسیله‌ی رنگ‌آمیزی)
  • منگنه
  • فوم
  • کاتر
  • پاك‌كن
  • لاک غلط‌گير
  • اسكنر يا تلفن همراه دوربين‌دار
  • حساب كاربري در شبکه‌های مجازی

زمان آماده‌سازي:

ده دقيقه براي برش طرح اوليه‌ي قالب فوم

زمان كار:

سي دقيقه برای هر پي‌نما (رسم چهارچوب، مدادكاري، حروف‌چيني، جوهركاري و در نهایت اسكن)

محل كار:

خانه!

قدم اول: منبع الهام براي پي‌نمايتان را پیدا کنید.

در اولین قدم باید موضوع اصلی پی‌نمایتان را انتخاب کنید. می‌خواهید چه کاراکترهایی داشته باشد؟ ماجرا در کجا اتفاق می‌افتد؟

در این رابطه چند پیشنهاد برایتان داریم. ببینید كودك‌تان به چه چیزی علاقه دارد. عاشق ابرقهرمان‌هاست؟ از اسب‌هاي کوتوله، جن و پري‌ يا كاميون‌هاي گُنده خوشش مي‌آيد؟ خلاصه با چه چیزی سرِ ذوق می‌آید. مثلاً شاید یک حیوان خانگی داشته باشد که دلش بخواهد پی‌نمای‌ش را درباره‌ی خودش و آن حیوان بسازد.

4يك حيوان خانگي محبوب مي‌تواند الهام‌بخش پي‌نماي كودك شما باشد.

یا این‌که حتی مي‌توانيد از يك اثر موجود اقتباس کنید. هیچ اشكالي هم ندارد. تقريباً همه‌ي كارتونيست‌ها تجربه‌ای شبيه به اين دارند كه اولين پي‌نمايشان تقليد از اثري بوده كه تحت تأثیر آن گرفته‌اند.

در اينترنت بگردید و ايده‌ پیدا کنید. چند پي‌نماي همه‌پسند را به فرزندتان نشان دهید و ببينيد به کدام‌یک علاقه نشان می‌دهد.

به‌عنوان‌مثال در پي‌نماي فِرِد و زُرفْبِرت[۱]، دو موجود فضایی براي زندگي در بين انسان‌ها، خود را به شكل سگ در مي‌آورند. اين پي‌نما براي عشقِ حيوانات و موجودات بيگانه عالی‌ست!

5ماجراهای فِرِد و زُرفْبِرت پُر است از همان احمق‌بازی‌های كلاسيكِ پي‌نما‌هاي قديمي.

پي‌نماي ج ال ۸[۲]، سوپرمن کوچولو و بتمن کوچولوست که با دوستانشان در يك دبستان درس مي‌خوانند. یک انتخاب خوب براي طرف‌داران ابرقهرمانان كوچک!

6كدام بچه را می‌شناسید که دلش نخواهد همکلاسیِ سوپرمن باشد!؟

پي‌نماي شِلدون[۳]، داستاني در مورد شلدون، ميلياردر ده‌ساله‌اي است كه با پدربزرگش و يك اردك سخن‌گو زندگي مي‌كند. اين هم خیلی خوب است! شوخی‌های زیادی هم دارد که بزرگ‌ترها می‌فهمند!

7يك اردك تكه‌پران و یک مارمولك ماجراجو هر بچه‌ای را جذب مي‌كنند.

مهم اين است كه شخصيت‌ها و موضوعی که انتخاب می‌کنید مورد علاقه‌ي کودک باشد و تخيل و خلاقيتش را تحریک کند. دیگر فرقی ندارد از چیزهایی که می‌خواند ایده بگیرید، یا از زندگي شخصي خودش.

قدم دوم: شخصيت‌ها را طراحی کنید.

حال كه مي‌دانيد قرار است پي‌نمايتان درباره‌ی چه باشد،‌ وقتش رسيده كه ظاهر شخصيت‌هاي اثرتان را – هم در قالب كلمات و هم در تصاوير – طرح‌ریزی کنید.

از كودك خود بخواهيد چیزهایی دررابطه‌با شخصیتی که در ذهنش دارد بنويسند. مثلاً ممكن است يكي از اين شخصيت‌ها یک پيرمرد غرغرو باشد و ديگري يك موجود خیالیِ شیطان و بازیگوش. شخصيت‌هاي پي‌نماي ما شامل دخترم در نقش خودش و يك سوسمار سخن‌گوی شوخ‌طبع بودند.

8ايزابل، بر روي نحوه‌ي تعامل شخصيت‌هاي قهرمانان داستانش كار مي‌كند.

در قدم بعدي، چندتایی نقاشی از این شخصیت‌ها بکشید. مهم نیست در نهایت تصویرها چه کیفیتی داشته باشند؛ همین‌که از هم قابل‌تفکیک باشند کافی است.

9الهام‌بخش پي‌نماي ما، حيوان خانگي دخترم بود.

قدم سوم: داستان را بنويسيد.

در مورد كليت ماجرایی كه قصد تعريفش را دارید فكر كنيد. خط‌سیر داستانتان را انتخاب کنید. می‌خواهید یه رخداد کوتاه باشد؟ یا یک داستان دنباله‌دار؟

يك خط داستاني يا قوس داستاني[۴]، شبيه به آن چیزی است که در يك مجموعه پي‌نما رخ داده و یک یا چند کتاب کامل را شامل می‌شود و در آن هر كميك استريپ در مجموعه، به استريپ بعدي مرتبط شده و کل تصاویر داستاني دنباله‌دار را تشكيل مي‌دهند. هر کدام از کتاب‌های ماجراهای تن‌تن[۵] نمونه‌ای است از پي‌نماهایی که به شيوه‌ي خط داستاني تنظیم ‌شده‌اند. يك پي‌نما از نوع خط داستاني، داستان را براي روزهاي متوالي ادامه مي‌دهد.

اما پي‌نماهايي با شيوه‌ي ارائه‌ي کوتاه، شوخي‌هايي كامل هستند در چند قاب محدود كه از نظر اتفاقی که در آن روی می‌‌دهد با طراحی‌های روز بعد و يا هفته‌ي آينده مرتبط نمي‌شوند. پي‌نماهايي با شيوه‌ي ارائه‌ي محتوا در يك گام، رویداد و يا یک شوخی را که فقط در چند لحظه اتفاق می‌افتد با چند تصویر به طور كامل نشان می‌دهند. مثل کلوین و هابز[۶] که با چند تصویر محدود یک موضوع کامل را تعریف کرده و به پایان می‌رساند.

10

من توصیه می‌کنم در ابتدا با شيوه‌ي ارائه‌ي محتوا در يك مرحله شروع کنید. کار برایتان راحت‌تر می‌شود و نياز به داستاني طولاني ندارند. فقط یک موضوع بامزه پیدا کنید کافی‌ست.

فرم پي‌نماهايي با شيوه‌ي ارائه‌ي محتوا در يك مرحله:

بسياري از پي‌نماهاي توليد شده به اين شيوه، دست‌کم از سه قاب اصلی تشكيل شده‌اند:

داستان طراحي شده توسط دخترم ایزابل این‌طور شد:

  • قاب اول (مقدمه): ايزابل: «سلام. اين كُركي[۱۰] اژدهاي ريشوي منه. اما اون يه اژدهاي واقعي نيست!»
  • قاب دوم (شرح): ايزابل: «واقعي‌هاشون بال دارن!» [پشت سر كُركي بال کشیده]
  • قاب سوم (نتیجه‌گیری): ايزابل: «و اونا از دهنشون آتيش بيرون مي‌زنه» [كُركي در حال ذوب كردن يك صندلي با نفس آتشين خود است]

بعد از نوشتن داستان، نوبت خلق پی‌نما می‌رسد.

قدم چهارم: برای کارتان چهارچوب داشته باشید.

برای صفحات پی‌نمایتان شکل و اندازه‌ی واحدی در نظر بگیرید.

می‌توانید براي ساخت قاب از تخته‌ي فوم موجود در لوازم‌التحريرفروشی‌ها استفاده كنيد.

مستطيلي را با ابعاد ۱۲ در ۲۵ سانتي‌متر روي اين تخته رسم كنيد.

11

از يك کاتر براي بريدن آن استفاده‌كنيد. [احتياط: كار برش را حتماً يك بزرگسال انجام دهد.]

بعد از اين مرحله، فاصله‌اي يك سانتي‌متری از داخل لبه‌هاي مستطيل جدا كرده و مستطيل ديگري با ابعاد معادل ۱۱ در ۲۴ سانتي‌متر برش دهيد.

12يك چهارچوب براي قاب‌هاي مختلف پي‌نماي خود بسازيد.

شما يك چهارچوب با عرض يك سانتي‌متر خواهيد داشت. اين قالب کار شماست.

مرحله‌ی بعدي، نوبت رسم همه‌ی قاب‌هاي موردنیاز است.

قالبی که درآمده را به صورت طولی روی کاغذهای اصلی قرار دهید و و از داخلش روی کاغذ خط بکشید تا قاب‌ها درست شوند.

13از روي لبه‌هاي داخلي چهارچوب بر روي يك برگه‌ي كاغذ خط بكشيد.

قدم چهارم: خودتان حروفچینی کنید.

چینش حروف ‌مزيت پنهاني خلق يك پي‌نما با دست است. آيا كودكتان وقتی از وی می‌خواهید خوش‌خط و مرتب بنویسد غر نمی‌زند؟ خرچنگ‌نویسی‌هایش را وقتی با عجله می‌نویسند یادتان هست؟

کار روی نوشته‌های پی‌نمایی که باهم می‌سازید فرصت مناسبی است برای یک تمرین لذت‌بخش روی دست‌خط بچه‌ها.

14ايزابل كمي تمرين دست‌خط كرد. البته كُركي هم روی کارش نظارت داشت!

امیدواریم تا اینجا از مراحل ساخت پی‌نما لذت برده باشید. اما هنوز چند قدم دیگر با حاصل نهایی کار فاصله دارید. پس ادامه‌ی کار را با هم دنبال می‌کنیم.

حالا از بالاي قابي كه رسم كرده‌ايد، شروع كنيد. با استفاده از يك خط‌كش، خط‌هاي كم‌رنگ افقي‌اي با فاصله‌ي حدود نيم سانتي‌متر از هم رسم کنید. حتماً با مداد و خیلی کم‌رنگ بکشید چون قرار است اين خطوط بعداً پاك شوند.

یک سوم بالای هر صفحه را با این خطوط افقی پُر کنید. در نهایت حدود هشت خط خواهیم داشت.

15خطوط را كم‌رنگ بكشيد. بعداً پاك خواهند شد.

اكنون فرزندتان مي‌تواند كلمات داستان را حروف‌چيني كنند. برگردید به خط داستاني‌اي كه قبلاً نوشته‌ايد.

از کودک بخواهيد کلمات و حروف را طوری کنار هم قرار دهد كه در يك بيضيِ فرضی جا بشوند. بعداً حباب‌هاي گفتگو[۱۱] را در اطراف آنها رسم می‌کنید. (شاید اين كار براي كودكان كم‌سال دشوارتر باشد. اما نگران نباشيد. مي‌توانيد بعد از کشیدن حباب‌ها، كلمات را بازآرايي کنید. كه خودش می‌شود تمرين بيشتري برای نوشتن!)

16تأکید کنید كلمات را به شكل بيضي بنويسد تا بتوان بعداً حباب‌هاي گفتگو را دور آنها ترسيم كرد.

بگذارید هرطور که خودش دوست دارد کلمات را کنار هم بچیند. همین‌قدر که سعی کند خوانا و تمیز بنویسد عالی‌ست! وقتی کارشان تمام شد، نوشته‌هایشان را با کمک خودشان ويرايش کنید تا مطمئن بشوید اشتباه املایی یا نگارشی‌ای وجود ندارد.

تشویق و تحسین کودک پس از پایان کار فراموش نشود.

قدم پنجم: مدادكاري

حالا وقتش رسیده كمي هنر به خرج دهيم!

از كودكان‌تان بخواهيد شخصيت‌هايی را که برای داستان در نظر گرفتید زير كلماتي كه قبلاً در هر قاب نوشته‌اند، با مداد بکشند.

17همه‌چيز در مرحله‌ي مدادكاري اتفاق مي‌افتد. خوش بگذرد!

بچه‌ها را تشويق كنيد كه از موقعيت استفاده كرده و نقاشی‌های غيرمعمول یا حتی غیرطبیعی براي قیافه‌ها و حالت‌ها بکشند.

وقتی كه فرزندان‌تان در حال رسم تصاوير براي پي‌نما‌يشان هستند ممكن است هیولای «كارهاي هنري من افتضاح‌اند» باز هم روي زشت خودش را نشان دهد. پس براي افزايش اعتماد به نفس‌شان، از نکته‌هایی در کارشان تعریف کنید که واقعاً خوشتان آمده. حتماً هم با دلیل باشد. مثلاً بگوييد: «من واقعاً حالتِ به پشت افتادن اون بچه حلزونه تو قاب سوم رو دوست دارم. خيلي بامزه‌‌ش کرده!»

به كودكان يادآوري كنيد كه اين‌ها تصاوير كارتوني هستند. بنابراين دور از انتظار نیست اگر احمق جلوه كنند.

زمانی که این کار تمام شد، شروع کنید به رسم حباب‌هاي گفتگو در اطراف حروف. یادتان نرود برای هر حباب یک دنباله‌مانند هم قرار دهید تا معلوم شود کدام حرف‌ها برای کدام شخصیت است.

18از آن‌ها بخواهيد كه بيضي را به بهترين شكلي كه مي‌توانند، بكشند.

با خط‌كش دو خط عمودي برای جداسازی قاب‌ها از هم رسم كنيد. اين خطوط بايد حدود نيم سانتي‌متر از هم فاصله داشته باشند. فاصله‌ي بين اين قاب‌ها حاشيه‌ی کارتان است.

نكته‌ي كليدي براي هر پي‌نما، شفافيت محتوایی آن است. اگر درك وقايع داستان براي خواننده امكان‌پذير باشد، پي‌نماي توليد شده یک کار موفق است!

قدم ششم: جوهركاري

قالب چهارچوبي كه در ابتدا ساختيد را بردارید و آن را دقيقاً بر روي قاب رسم شده قرار دهيد.

با استفاده از يك خودنویس یا روانویس مشكي، با دقت خطوط مدادكاري شده‌ي چهارچوب را پررنگ کنید.

19خط‌ها را یک‌باره و بدون لرزش دست بکشید تا از ايجاد لكه‌ي جوهر خودكار جلوگيري شود.

دقت كنيد كه بر روي حاشيه‌هاي رسم شده بين قاب‌ها خطي کشیده نشود.

20حاشيه‌ها این امكان را به وجود می‌آورند كه هر قاب، لحظه‌ي مجزايي در زمان را نشان دهد.

پس از آن نوبت کودکتان است که نوشته‌ها و نقاشی‌هایش را با همان خودکارها پررنگ کند.

نكته: اصلاحات نهايي را پيش از به كار گرفتن جوهر دائمي انجام دهيد! گفتگوها را دوباره بررسي كرده و علامت‌گذاري و دستور زبان آنها را ويرايش كنيد. اگر لازم شد طرح كلي جملات را براي جا شدن در درون حباب‌ها تغيير دهيد.

21طراحي‌هاي انجام شده با مداد را به يك اثر هنري كامل بدل كنيد!

كل پي‌نما را جوهرکاری کنید.

در صورت رخ دادن اشتباهي توسط شما و يا كودك‌تان، نگران نباشيد چون به سادگي قابل اصلاح‌اند. براي پوشاندن اشتباه‌ها از لاک غلط‌گير استفاده كنيد. قبل از آنکه بخواهید دوباره همان محدوده را جوهرکاری کنید بگذارید خوب خشک شود.

22برای ظرافت کار، من بیشتر از لاک غلط‌گير که نوک باریک دارند استفاده مي‌كنم تا غلط‌گیرهای فرچه‌ای.

زماني كه همه‌چيز كامل و خشك شد، يك گوشه‌ي كاغذ را محكم نگه دارید و با استفاده از يك پاك‌كن بزرگ، خطوط مدادی را پاك کنید. پاك‌كن را فقط به یک سمت بکشید. یعنی رفت و برگشتی پاک نکنید.

نكته: هرگز به طرف سمتي كه كاغذ را ثابت نگه داشته‌ايد، پاك نكنيد. زيرا ممكن است كاغذ مچاله و يا بدتر از آن، پاره شود!

با اين كار، پي‌نما تکمیل می‌شود.

تمام شد! آن را با هم بخوانید و به فرزندتان تبریک بگوئید به خاطر کار قشنگ و ماندنی‌ای که انجام داده است.

23همين الان كودك شما يك شاهكار خلق كرد!

رنگ‌آميزي كنيم يا نه؟

پيشنهاد مي‌كنم كه سياه و سفيد نگه‌ش داريد. شاید بچه‌ها از رنگ کردن چند تصویر شبیه به هم زود خسته شوند و حوصله‌شان سر برود. اما اگر خودش تمایل نشان داد بگذارید این کار را بکند. هر چه باشد او صاحب اثر است!

با هم به صفحات مربوط به پي‌نما در يك روزنامه نگاه كنيد. به آنها نشان دهيد كه بسياري از پي‌نماها به شيوه‌ي سياه و سفيد طراحي مي‌شوند. به جایش می‌تواند با چند مداد شمعي يا ماژيك و یک كاغذ یا مقوای نازک یک جلد رنگی برای اثرش درست کند.

24لطيفه‌هاي بامزه‌‌ی زیادی را ‌می‌شود با طراحی‌های ساده و سياه و سفيد ترسیم کرد!

قدم هفتم: پي‌نماي خود را منتشر كنيد.

كودكتان یک شاهکار آفریده! خیلی زود آن را به پدربزرگ و مادر بزرگش نشان دهید و با سایر اقوام و دوستان حقیقی و مجازی خودش و خودتان به اشتراک بگذارید.

حتماً يك فايل ديجيتال از روی پي‌نمايتان درست کنید.

بهترين گزينه اين است كه از روی کار به عنوان يك سند سياه و سفيد اسكن بگیرید.

راهنمايي‌هايي براي اسكن كردن:

  • اگر قصد چاپ كردن پي‌نما را داريد، با رزولوشن[۱۲] حداقل ۳۰۰ دي پي آي[۱۳] (نقطه به ازاي هر اينچ) اسكن كنيد.
  • براي نمايش از طريق وب، اسكن كردن با رزولوشنی معادل تنها ۷۲ دي پي آي، تصويري شفاف به شما خواهد داد.
  • من معمولاً پي‌نماهايم را با عرضي در حدود ۸۰۰ پيكسل[۱۴] ذخيره مي‌كنم.

اگر به اسكنر دسترسي نداريد، مي‌توانيد از يك تلفن هوشمند دوربين‌دار براي تبديل پي‌نمايتان به فرمت دیجیتال استفاده كنيد. در يك محيط با نور زیاد از پي‌نمايتان عكس گرفته و هر چيز ديگر به جز خود پي‌نما را از عکس حذف کنید.

پي‌نمايتان را در يك سایت یا وبلاگ منتشر كنيد.

ده‌ها انتخاب براي انتشار پي‌نمايتان به صورت آن‌لاین وجود دارد. انواع وبلاگ‌ها، سایت‌ها، اینستاگرام، فیسبوک و … .

اسكن و يا عكس پي‌نماي خود را در صفحه‌ی مجازیتان بارگزاري كنيد. عنوانی هم برای آن در نظر گرفته و وارد کنید.

25محصول نهایی و آماده‌ي مشاهده توسط خانواده و دوستان

يك پي‌نماي ديگر درست کنید. (همین‌طور يكي ديگر … و يكي ديگر …)

تنها با يك پي‌نما کار را تعطیل نکنید!‌ شما به همراه فرزند‌تان یک نمونه داستان مصور ساختید. طرح اولیه برایش پی‌ریزی کردید. شخصیت‌هایی برایش آفریدید و سرانجام نتیجه‌ی نهایی را به‌صورت مجازی منتشر کردید. هر چيزي كه براي توليد يك مجموعه‌ي كامل پي‌نما نياز داريد، همين الان در اختيار شماست. پس اين كار را ادامه دهيد.

يك كتاب پي‌نما (کمیک بوک[۱۵]) بسازيد.

اگر دلتان خواست يك نسخه‌ي فيزيكي از پي‌نماهاي خود داشته باشید،‌ چرا يك كتاب درست نکنید؟ از کودک بخواهيد تا با استفاده از كاغذهای مختلف براي كتاب‌تان يك جلد رنگي هم درست کند. (براي توليد جلد، استفاده از مداد شمعي و ماژيك و مدادرنگی و … اشكالي ندارد!)

26ايزابل خودش این طرح جلد شاد را دوست داشت: دست دادن با كُركي!

تمام پي‌نماهایی که حاضر کردید را به ترتيب قرار داده و به جلد منگنه كنيد. اكنون كودك شما مي‌تواند پي‌نماهاي فوق‌العاده‌اي را كه خودش با كمك والدين فوق‌العاده‌ترش (!) ساخته‌ به دوستانش در مدرسه هم نشان دهد!

چند نكته‌ي پاياني:

درست کردن یک پي‌نما به همراه بچه‌ها، براي همه مفرح است. اين كار‌ راه بسيار خوبي براي برانگيختن خلاقيت كودك و درك نامحسوس چيزهايي‌ست كه به آن‌ها فكر مي‌كنند. علاوه بر اين، چند مزيت آموزشي جالب هم در آن وجود دارد.

فرزندان خود را تشويق كنيد تا به خواندن پي‌نماهاي آن‌لاینی كه در قدم اول (يافتن عامل الهام‌بخش) به آنها نشان داده‌ايد، ادامه دهند. شاید تنها به خاطر انجام كاري كه از آن لذت مي‌برند باز هم به آن پی‌نماها رجوع کرده و بدون این‌که بفهمند مهارت‌هاي خواندن را در خود بالا ببرند.

27اکنون ايزابل ساعت‌ها به تنهايي مطالعه مي‌كند؛ و همه‌چيز از پي‌نماها شروع شد!

دنبال رمان‌هاي كوتاهِ با مضمونی شبیه به پي‌نماهايي كه در حال خواندن آن‌ها هستند بگردید. آيا كودكان شما فِرِد و زُرفْبِرت را دوست دارد؟ شاید از كتاب‌هایی در مورد موجودات فرازميني مانند «معلم من يك بيگانه است[۱۶]» هم بدشان نیاید.

نوشتن يك مزيت ديگر خلق پي‌نما است. كودكاتان در هنگام حروف‌چيني و چینش واژه‌های با دست خودش، ياد مي‌گيرد كه برای درست خوانده شدن كلمات توسط خوانندگانش بايد از همان بار اول خوانا بنويسند.

نظرتان راجع به کل این پروژه چیست؟

نویسنده: مایکل کورلی[۱۷]

28مايكل كورلي يك جادوگر حرفه‌اي در عرصه‌ی قصه‌گویی، صداپيشه‌گی و كارتون‌سازی است كه پی‌نمای آن‌لاین واكس در جعبه[۱۸] را طراحي كرده و داستان آن را نیز خودش می‌نویسد.

 

منبع: ماجراهای فرزندان من


[۱] (Zorphbert and Fred  (Z&F

[۲] JL8

[۳] Sheldon

[۴] Storyline or story arc

[۵] The Adventures of Tintin

[۶] Calvin and Hobbes

[۷] Introduction

[۸] Build-Up

[۹] Punchline

[۱۰] Fluffy

[۱۱] Conversation Bubbles

[۱۲] Resolution

[۱۳] ۳۰۰ DPI

[۱۴] Pixel

[۱۵] Comic book

[۱۶] My Teacher is an Alien

[۱۷] Michael Corley

[۱۸] Vox in a Box


مطالب مرتبط:

۱- کانال تلگرام خانه‌ی پی‌نما‌ی ایران

۲– صفحه‌ی اینستاگرام خانه‌ی پی‌نمای ایران

One thought on “بلند شوید هفت قدم بردارید و با کودکتان پی‌نما بسازید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *