روز کتاب پی‌نمای رایگان

420-240

یکی از راه‌های معرفی محصول و جذب مخاطب در هر حوزه‌ای هدیه است. ایده‌ی یک روز توزیع رایگان کتاب و محصولات مرتبط با پی‌نما در سطح بین‌الملل نتیجه‌ی بسیار مطلوبی در بازار نشر این حوزه داشته است. در این روز مشخص، مخاطبان این ژانر به آسانی با پی‌نماهای جدید و ناشران و خالقان آشنا شده و محصول مورد نظر خود را بدون پرداخت هزینه دریافت می‌کنند.

این کار از لحاظ احساسی بازخورد بسیار مثبتی برای مخاطبان به همراه دارد. بزرگترین مزیتش این است که علاوه بر خوانندگان حرفه‌ای، که مشتریان همیشگی محصولات پی‌نما هستند، مخاطبان علاقمندی که شاید عادت هزینه کردن در این حوزه را نداشته باشند نیز اندک اندک به زمین بازی کشیده می‌شوند. جادوی اتمسفر چیزی است که کارکشتگان عرصه‌ی تبلیغات به خوبی روش استفاده از آن را می‌شناسند. و چه چیز بهتر از برپایی ضیافتی از هیجان‌انگیزترین ژانر ادبیات که بی هیچ هزینه‌ای به آن دعوت شده باشید؟!

1

روز کتاب پی‌نمای رایگان یک رویداد سالانه است که در اولین شنبۀ ماه مه برگزار می‌شود. این رویداد تبلیغاتی که توسط صنعت کتاب پی‌نمای آمریکای شمالی برگزار می‌شود بر اساس این باور شکل گرفته که برای هر شخصی یک کتاب پی‌نمای خاص وجود دارد که می‌تواند آن را شدیداً دوست داشته باشد و هدف آن گردآوردن و تشویق خوانندگان این کتاب‌ها در فروشگاه‌های کتاب پی‌نما و همچنین جذب خوانندگان جدید است. در این روز کتاب‌های پی‌نما رایگان اهدا می‌شود و خوانندگان می‌توانند با پی‌نماهای جدید آشنا شوند، دوستان مادام‌العمر پیدا کنند و از یک حس مشترک لذت ببرند. همچنین طرفداران پی‌نما علاقۀ زیادی به پوشیدن لباس شخصیت‌های فیلم مورد علاقۀ‌شان در این روز دارند. برگزاری این رویداد از سال ۲۰۰۲ آغاز شد و هماهنگی آن توسط تنها توزیع‌کنندۀ بزرگ این صنعت، شرکت پخش دیاموند، انجام می‌شود.

2

در سال ۲۰۰۱، داستان‌نویسی به نام جو فیلد که از ستون‌نویسان یک مجلۀ صنعتی بود متوجه شد که فیلم‌های ابرقهرمانی موفق با ایجاد تغییرات مالی و فرهنگی بسیار مثبت در صنعت کتاب پی‌نما در حال دگرگونی وضعیت ورشکستۀ دلالان در اواخر دهۀ ۱۹۹۰ هستند. فیلد ایدۀ روز کتاب پی‌نمای رایگان را برای اولین بار در یکی از ستون‌هایش در مجله Comics and Games Retailer پیشنهاد داد و با واکنش مثبتی روبرو شد. در پی پیشنهاد او، جیم والنتینو، بنیان‌گذار انتشارات ایمیج پیشنهاد کرد که اولین روز کتاب پی‌نمای رایگان در آخر همان هفته به مناسبت آغاز اکران فیلم مرد عنکبوتی ۲۰۰۲ برگزار شود تا از تبلیغات گستردۀ فیلم و رسانه‌های مرتبط برای کتاب پی‌نما بهره ببرند. بدین ترتیب، اولین رویداد در ۴ مه ۲۰۰۲، یک روز پس از آغاز اکران فیلم برگزار شد. اما تمام رویدادها با اکران فیلمی بر اساس یک کتاب پی‌نما منطبق نبودند. در سال ۲۰۰۴ رویداد در ماه ژوئیه برگزار شد، اما در سال بعدش دوباره به اولین شنبۀ ماه مه منتقل شد و از آن به بعد در همان روز برگزار می‌شود. در این روز، فروشگاه‌های کتاب پی‌نمای شرکت‌کننده در این برنامه نسخه‌های مخصوص رایگانی اهدا می‌کنند، و برخی از آن‌ها هم به بازدیدکنندگانشان پیشنهاد می‌کنند که از فرصت معاملات خاص و دریافت امضای خالق آثار استفاده کنند. با این حال، کتاب‌فروشی‌ها نسخه‌ها را رایگان دریافت نمی‌کنند، بلکه آن‌ها ۱۲-۵۰ سنت برای هر کپی مخصوص کتاب‌ها پرداخت می‌کنند. علاوه بر کتاب‌، برخی مغازه‌ها اجناس دیگری از قبیل پوسترهای کوچک و وسایل خاطره‌انگیز مربوط به فیلم نیز اهدا می‌کنند.

4

در شش سال اول رویداد، بیش از ۲۰۰۰ کتاب‌فروشی در بیش از ۳۰ کشور جهان توانستند بیش از ۱۲ میلیون نسخه کتاب پی‌نمای رایگان اهدا کنند. اغلب کتاب‌فروشان شرکت‌کننده معتقدند که این رویداد موجب ایجاد بازار پی‌نمای سالم‌تر و افزایش فروش کتاب پی‌نما طی سال‌های اخیر شده است. روز کتاب پی‌نمای رایگان تحت پوشش خبری رسانه‌ها نیز قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۴، تبلیغات و اطلاع‌رسانی رایگان برای این رویداد و صنعت کتاب پی‌نما، از فیسبوک، توئیتر، بیش از ۱۰۰۰ پایگاه خبری تلویزیونی و بیش از ۴۰۰۰ رسانۀ خبری اینترنتی سودی برابر ۴/۳ میلیون دلار در پی داشت. در سال ۲۰۱۵، تعداد فروشگاه‌های شرکت‌کننده در رویداد نسبت به سال قبل ۸ درصد و سفارش کتاب‌های پی‌نما تا ۲۱ درصد افزایش یافت.

3

ناشران مهمی از قبیل دی‌سی کامیکس، مارول کامیکس، دارک هورس کامیکس، انتشارات آی‌دی‌دابلیو و ایمیج کامیکس کتاب‌های رایگان را در بیش از ۲۳۰۰ مغازۀ محلی شرکت‌کننده منتشر می‌کنند. در برخی شهرها از قبیل لندن و اونتاریو در کانادا که اغلب کتاب‌فروشی‌های برجسته آن از جمله هیروز کامیکس و شعبۀ اصلی کتابخانۀ عمومی لندن جزء شرکت‌کنندگان هستند این رویداد به‌طور گسترده‌تر سازماندهی می‌شود. در این روز، با همکاری و هماهنگی این مؤسسات، از شرکت کنندگان دعوت می‌شود تا در قرعه‌کشی جایزه و فعالیت‌های دیگر شرکت کنند. در سال ۲۰۱۳، بیش از ۲۰۰۰ برگه قرعه‌کشی جمع‌آوری شد.

برخی مغازه ها این روز را گردهم‌آیی کوچکی می‌دانند که با نمایش کار هنرمندان توسط خودشان، مسابقات، حضور طرفداران پوشیدن لباس شخصیت‌ها و گاهی همکاری کسب‌وکارهای محلی برگزار می‌شود. این روز برای هنرمندان مستقل نیز فرصت مناسبی است تا برای کار خود بازاریابی کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *