پی‌نما: دستیاری جدید برای استادان مهندسی برق

420-240

«گاهی اوقات، درک پاره‌ای پدیده‌ها به توانمندی در تجسم فضایی فاکتورهایی غیرقابل‌رؤیتمحتاج می‌شوند که پیش‌بینی رفتارشان، در شرایط مختلف، اساس یادگیری دانشِ مرتبط با آن‌هاست.»

یک‌بار دیگر جملۀ بالا را بخوانید. حتی شاید مجبور باشید چندبار بخوانید. بگذارید پی‌نما برایتان بخواند:

«من می‌توانم اتفاقاتی را برایتان به تصویر بکشم که زبان اعداد و زبان حروف از توصیف دقیقشان عاجزند. البته وانمود می‌کنند که اینطور نیست، اما حقیقت این است که عاجزند!»

مقاله‌ای را که در ادامه خواهید خواند سارا پوله[۱] از دانشگاه مالت[۲] نگاشته است. این مقاله گسترش یک مفهوم جزئی است که در اصل، نویسنده آن را در پایان‌نامۀ دکترایش در دانشگاه لاف‌برو[۳] در انگلستان و تحت راهنمایی دکتر جان مک‌کاردل[۴] ارائه کرده ‌است. باید خاطرنشان کنیم که برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب بخش تحلیل کمّی این مقاله و فهرست منابع را حذف کرده‌ایم. لینک دانلود اصل مقاله در انتهای مطلب ذکر شده است. اگر دوست داشتید نگاهی به آن بیاندازید.

چکیده

این مقاله گزارشی در مورد استفاده از پی‌نماها در کلاس‌های آزمایشگاه مهندسی است. یادگیری دانشجویان رشته‌های مهندسی عمدتاً از طریق بصری بوده و لذا منابعی که رفتار یک مدار الکتریکی[۵] را به جای بیان ریاضی صرف و یا توضیحات متنی، به شکل مجموعه‌ای پی‌در‌پی از تصاویر نشان دهند، برای آنها جذابیت بیشتری خواهد داشت. پس مجموعه‌‌ای از تصاویر قادرند چشم‌انداز متفاوتی را ارائه دهند و دانشجویان با استفاده از آن آسان‌تر قادر به درک رفتار مدار الکتریکی می‌شوند. روش آزمون شامل حضور پژوهشگر به عنوان یک مشاهده‌گر – شرکت‌کننده در خلال دو کلاس آزمایشگاه دورۀ کارشناسی مهندسی در دانشگاه مالت بوده ‌است. داده‌های مورد نیاز برای تحلیل هم از طریق مشاهدات و تعامل پژوهشگر با دانشجویان در حین شرکت در کلاس‌های آزمایشگاه جمع‌آوری شده و علاوه بر آن یک پرسش‌نامۀ کوتاه نیز در پایان کلاس به دانشجویان ارائه شد تا با پاسخگویی به آن به روند پژوهش کمک کنند. افزون بر این، بازخوردهایی نیز از برخی مدرسین مهندسی برق در مورد طبیعت این منابع دریافت شد. نتایج تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ابزارهای کمک آموزشی برای درک رفتار مدارهای الکتریکی مفید هستند. همچنین،‌ دانشجویان اعلام کردند که چنین منابع کیفی‌ای یادگیری دروس مهندسی را جالب‌تر می‌کنند.

مقدمه

تصاویر کارتونی و یا پی‌نما ممکن است به صورت بالقوه برای این قالب‌های هنری فریبنده باشند؛ زیرا مردم تصاویر کارتونی و یا پی‌نماها را اغلب مرتبط با مسائل طنزآمیز می‌دانند و دامنۀ بیشتری برایشان متصور نمی‌شوند. ویژگی‌های مشابه و تفاوت‌های بین تصاویر کارتونی، پی‌نما‌ی خطی، کتاب‌های پی‌نما[۶] و داستان‌های مصور بر اساس تعریف صورت گرفتۀ تاتالوویچ[۷]، در شکل ۱ نمایش داده شده‌اند. ارتباط بین این قالب‌های هنری آن است که همگی برای انتقال اطلاعات، متن را با تصاویر در هم می‌آمیزند. طبق این تعریف، تصاویر کارتونی به آثار چاپ شده بر روی محیط کاغذی‌ای اطلاق می‌شود که غیر تسلسلی[۸] بوده و شامل تنها یک قاب نمایش‌دهندۀ یک تصویر به همراه متن آن هستند. یک پی‌نمای خطی، آن هم اگر بر روی کاغذ چاپ شده باشد، سوای ترکیب بین تصویر و متن، با ماهیت تسلسلی[۹] خود شناسایی می‌شود. عرصۀ پی‌نما‌ها را می‌توان بر اساس متغیرهای طول و اندازۀ قاب‌ها و پیچیدگی طرح داستانی، باز هم تقسیم کرد. پی‌نماهای خطی در قیاس با پی‌نماها و داستان‌های مصور، طرح داستانی کوتاه‌تر و ساده‌تری دارند.

1

یک طبقه‌بندی ساده از هنرهای بصری با شمول تصاویر کارتونی و پی‌نماها

مک‌کلود[۱۰] در کتاب خود تحلیل جامعی از پی‌نماها ارائه داده و این تعریف را پیشنهاد می‌کند:

پی‌نماها: توالی حساب‌شده‌ای است از طراحی‌ها و سایر تصاویری که کنار هم قرار داده می‌شوند با هدف انتقال اطلاعات و یا ایجاد یک بازتاب زیبایی‌شناسانه در درون بیننده.

با وجود این تعریف، آشکار می‌شود که هنر پی‌نماها را می‌توان برای تشریح وقایع پی‌درپی به کار برد، حتی اگر با قصد شوخ‌طبعی و یا هجو همراه نباشد.

تأثیر شناختی و استفاده از پی‌نماها در آموزش

به اعتقاد جی[۱۱] پی‌نماها از طرق مختلف در یادگیری مؤثرند. او در مورد توانایی پی‌نماها در ملموس‌تر کردن مفاهیم توضیح می‌دهد و اینکه که چطور می‌توان – از طریق استفاده از روش‌هایی که ممکن است بر روی درک مطلب و قضاوت‌های فراشناختی[۱۲] در فهم مطلب تأثیرگذار باشند – از متن و تصویری که از نظر فضایی به هم پیوسته‌اند بهره برد. قابلیت پی‌نماها در دست‌یابی به یک هدف آموزشی، برای بسیاری حوزه‌ها مورد استفاده قرار گرفته ‌است. که‌اوگ[۱۳] و نیلور[۱۴] جزئیات پروژه‌های تحقیقاتی منتشر شده‌ای را ارائه کرده‌اند که از پی‌نماها در موضوعات زیر بهره گرفته‌اند:

  • بهبود درک مطلب
  • بهبود دامنۀ لغات
  • حل مسائل
  • بهبود و افزایش مهارت‌های تفکر
  • بهبود انگیزه‌ها
  • تاکید بر دانش علمی ضمنی[۱۵]
  • قابل دسترس‌تر کردن ایده‌ها

تاتالوویچ و جی به بازبینی استفاده از پی‌نماها برای اهداف خاص آموزش علمی در کلاس‌های درس و یا افزایش مشارکت عمومی پرداخته‌اند. آنها لیست‌های بلندبالایی ارائه کرده‌اند در مورد امکان استفاده از پی‌نماها در حوزه‌های علمی گسترده‌ای شامل موارد زیر:

  • علوم عمومی
  • زیست‌شناسی، سلامت و بهداشت
  • شیمی
  • فیزیک، ستاره‌شناسی و علوم فضا
  • مشاغل در حوزۀ پژوهش‌های علمی

آباته[۱۶] استفاده از پی‌نماها برای انتقال مفاهیم ریاضی را تحلیل کرده و پارک[۱۷] و همکارانش هم نحوۀ استفاده از پی‌نماها برای مطالعۀ ساختمان بدن[۱۸] را نشان داده‌اند. نقش پی‌نماها در آموزش علمی و حیطه‌های مرتبط با آن، توسعۀ راهبردهای خلاقانۀ تدریس و یادگیری، یا دسترسی، جذب و انگیزه‌بخشی به طیف وسیع‌تری از مخاطبین بوده ‌است. سرفصل‌های اصلی برخی از پروژه‌های تحقیقاتی توسعۀ ابزارهای دیجیتالی برای طراحی پی‌نماهای سفارشی و با تمرکز بر روی یادگیرنده (یا حتی استاد) جهت کامل نمودن سایر راهبردهای یادگیری / یاددهی بوده است. از جملۀ این پروژه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: پی‌نماهای ادو[۱۹]، خالق پی‌نماهای خطی[۲۰]، استریپ‌های کوچک برای مدارس[۲۱] و کوزی ال لب[۲۲].

بررسی دقیق‌تر پی‌نماهای علمی‌ای مانند ماجراجویی‌هایی در صنعت برق[۲۳]، تسلا[۲۴]، کاتالوگ‌های رادیو شک[۲۵] و راهنمای مانگا برای صنعت برق و الکتریسیته[۲۶] نشان‌ می‌دهد که، چه از منظر تاریخی و چه از دیدگاه فیزیکی، با تمرکز غالب بر روی جابجایی بارهای الکتریکی به زمینه‌های برق و الکترونیک پرداخته شده ‌است. چندان معمول نیست پی‌نماهای با دیدگاه مهندسی و یا فن‌آورانه در مورد برق و الکترونیک در مواردی یافت شوند که دیدگاه اصلی و غالب، تحلیل رفتارمدار و یا طراحی در این حوزه باشد. هدف این مقاله پیشنهاد گونۀ جدیدی از پی‌نماهاست که هدف‌شان ابراز و تصویرسازی رفتار دینامیکی مدارهای برقی و الکترونیکی از دیدگاهی مهندسی و فن‌آوری است. طبق تعریف مک‌کلود، رسانۀ پی‌نما باید به خوبی پاسخگوی نیاز تشریح لحظات گذرای رفتار مدار باشد. علاوه بر این، و همان‌گونه که برنر[۲۷] هم اشاره دارد، در اختیار داشتن یک گزارش مختصر و غنی از توصیفات ارائه شده بر مبنای تصویر می‌تواند برای یک مبتدی مفید و ضروری باشد‌ تا از طریق آن، مفاهیم مجرد مرتبط با مطالعۀ زمینه‌هایی مانند برق و الکترونیک را برای خود مجسم کند.

ویژگی‌های طراحی و مخاطبین هدف

گونۀ بدیع پی‌نمایی که در این مقاله ارائه شده از ویژگی‌های مختلف پی‌نماهای علمی برخوردار است که در بخش اولیه مورد اشاره قرار گرفتند. شخصیت‌های انسانی در این پی‌نماها گنجانده نشده و هدفشان هم ابداً طنز و هزل نیست. این پی‌نماها بر خلاف دیگر پی‌نماهای علمی، بر مبنای وقایع متداولی که یک دانشجو معمولاً در زندگی روزمرۀ خود با آنها برخورد می‌کند، نبوده و با هدف مخاطب قرار دادن عموم مردم نیز ساخته نشده‌اند. این پی‌نماها برخلاف تصاویر کارتونی مفهومی، به شرحی که در تحقیق کوگ و نیلور[۲۸] آمده، تفاسیر جایگزینی برای مفهوم تشریح شده ارائه نمی‌دهند. این نوع پی‌نما که در این تحقیق معرفی می‌شود، تنها مفهوم را به شکلی بصری‌تر بیان کرده و یک درک کیفی‌ از رفتار مدار الکتریکی ارائه می‌دهد که در نهایت به ایجاد یک گنجینۀ تجسمات بصری از هر یک از حالات مختلفی که مدار می‌تواند به خود بگیرد، می‌انجامد. این پی‌نماها بر مبنای نمادهای تصویری آشنای مدار الکتریکی که معمولاً برای ترسیم مدارها استفاده می‌شوند، شکل گرفته‌اند. انگیزۀ انتخاب چنین طراحی‌هایی الهام گرفته از کارهای دورینگ[۲۹]، دل ریو[۳۰] و رودریگز[۳۱]، دل ریو و والدز[۳۲]، سولیوان[۳۳] و گوه‌اونینگ[۳۴] است.

روش تحقیق

شرکت‌کنندگان

پنجاه و پنج دانشجوی کارشناسی مهندسی در سال‌های دوم و سوم دانشکدۀ مهندسی دانشگاه مالت به عنوان شرکت‌کنندگان در این پژوهش انتخاب شدند. دلیل این انتخاب آن است که این گروه، طی تحصیلاتشان در سال‌های گذشته، دانش پایه‌ای لازم برای درک یک جلسۀ کلاس آزمایشگاه را کسب کرده‌اند و شانس تمرین و به‌کارگیری دانش خود را در زمینه‌های متعدد مهندسی، هم از نظر نظری و هم از نظر عملی، داشته‌اند. این گروه، شاخصی برای برنامۀ تحصیلی سال‌های دوم و سوم مهندسی در دانشگاه مالت بودند. از دو مدرس مهندسی هم برای بیان نظرات‌شان در مورد برنامۀ کمک آموزشی مورد استفاده، دعوت شد.

مضمون، طراحی آزمون و فرآیند

 از موضوعات مورد بررسی،‌ تحلیل چندلرزندۀ غیرپایدار[۳۵] طراحی شده با ترانزیستورها بود که در شکل ۲ نمایش داده شده ‌است. بنا را بر این گذاشتیم که اگر دانشجویان درک صحیحی از از رفتار شبکۀ مقاومت خازن[۳۶] نداشته باشند، احتمال این که در درک طراحی مدار چندلرزندۀ غیرپایدار (شکل ۲) هم دچار مشکل شوند بسیار بالاست. بنابراین،‌ در زمان حضور شرکت‌کنندگان در کلاس درس آزمایشگاه در مورد چندلرزندۀ غیرپایدار، پی‌نمای ارائه شده در پیوستِ ب به عنوان محتوای کمک‌آموزشی به آنها داده شد. از شرکت‌کنندگان درخواست شد که آزادانه به پی‌نما رجوع کرده و در صورت نیاز برای فهمش سؤال کنند. در پایان کلاس، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا فرم ارزش‌یابی‌ را در مورد تحلیل استفاده از ابزار کمک‌آموزشی پُر کنند.

2

چندلرزندۀ غیرپایدار طراحی شده با ترانزیستورها

یافته‌ها

تحلیل کیفی نکاتی که دانشجویان اشاره کردند، موارد زیر را برای انعکاس و بحث‌های احتمالی بعدی مطرح ساخت:

  • غالب نظرات دانشجویان روی نحوۀ ارائۀ گام به گام اطلاعات در پی‌نما بود. ویژگی توالی تصاویر برای دانشجویان مهم بود و به نظر می‌رسید که این موضوع را بیشتر از پی‌نماها دریافت کرده باشند تا از جزوه‌های کلاسی و یا محتواهای کمک‌رسانه‌ای آموزشی دیگر. این موضوع ممکن است به خاطر مقرون به صرفه‌تر بودن پی‌نما (به گونه‌ای که مک‌کلود تعریف کرده)‌ باشد (اینکه حجم بیشتری از اطلاعات را در حجم کمتری از صفحات منتقل می‌کند). درحالی‌که سایر قالب‌های دسته‌بندی اطلاعات از چنین مزیتی بی‌بهره‌اند.
  • به نظر می‌رسد که برخی از دانشجویان از شیوه‌های متنوع یادگیری مطلع بودند و باور داشتند که از طریق تصاویر یادگیری بهتری نسبت به ابزارهای زبانی خواهند داشت.
  • به نظر می‌رسد که برخی از دانشجویان قادرند بین زمینه‌های زیر تمایز قائل شوند: الف) مطالب پایه با محتوای سطح بالاتر، ب) راه‌های کیفی با راه‌های کمّی یادگیری و یا تشریح پدیده‌ها و ج) جایگاهی در دل تجربه‌های آموزشی مهندسی خود که می‌توانند قالب‌های کیفی تشریح پدیده‌ها را در آن قرار دهند.
  • دانشجویان از منابع پی‌نمایی خود به شکل‌های مختلفی استفاده کردند. به عنوان مثال: استفاده برای ارجاع، استفاده برای بازنگری، استفاده به عنوان منبع اصلی برای یادگیری و درک، استفاده به عنوان یک منبع امروزی برای یادگیری،‌ و یا استفاده برای اطمینان از عملکرد مناسب خود.
  • در شرایطی که دقت منبع ارائه شده به ندرت مورد توجه قرار می‌گرفت، دانشجویان عقاید مختلفی در مورد مناسب بودن این منبع برای استفاده در چهارچوب یک درس رسمی مهندسی داشتند: الف) گروهی اعلام کردند که این منبع به آنها کمک قابل‌توجهی کرده ‌است، ب) گروهی گفتند که منبع فوق تنها اندکی برایشان مفید بوده است ج) برخی هم آن را گیج‌کننده دانستند؛ و همۀ این‌ها در حالی است که گروه دیگری بودند که آن را به صورت کلی، و گاهی بر مبنای این که به نظر بیش از حد بچه‌گانه می‌رسیده، رد می‌کردند. همچنین نظرشان در مورد گسترۀ خط روایی سؤال شد؛ که در این مورد برخی از دانشجویان آن را دقیق و منسجم ارزیابی کرده بودند و برخی دیگر فاقد جزئیات لازم. به همین ترتیب نظرات مختلفی هم در مورد زیبایی‌شناسی منبع وجود داشت. در حالی که برخی از دانشجویان پی‌نمای مذکور را جذاب و سازمان‌یافته دیده بودند، برخی هم آن را بیش از حد درهم و برهم توصیف کردند.

دو مدرسِ دروس مهندسی هم نظراتی در مورد منبع پی‌نمایی داشتند که در جدول زیر آورده شده است.

مدرس ۱ من فکر می‌کنم که این راه بسیار خوبی برای شکل‌دهی مطالب در ذهن دانشجویان است. محتوای ارائه شده جذاب بوده و قرار دادن اجزا بر روی شکل امواج راه بسیار خوبی برای بصری‌سازی این نکته بوده که کدام وسیله عامل ایجاد کدام بخش از منحنی است.
مدرس ۲ من متوجه شده‌ام که این ابزار کاملاً با درک حسی من از مدارها منطبق است و شکل‌های پویانمایی شدۀ موج هم قطعاً به دانشجویان در شکل‌ دادن به درک حسی صحیحشان کمک شایانی می‌نماید. هرچند که من هنوز هم فکر می‌کنم این ابزار جای توضیح مناسب فرآیندهای جاری درون مدار را در کلاس درس نمی‌گیرد… چنین پویانمایی‌هایی به خوبی در خدمت راه درست آشکارسازی (و ساخت یک مشابه مکانیکی) از فرآیندها به دانشجویان قرار می‌گیرند. نام‌گذاری پی‌نماها هم برایم هیجان‌آور بود: استفاده از دیود با قلاب برای تأکید بر بستن ولتاژ یک‌سویه [مفهومی در عملکرد دیودها در مدار الکتریکی – م]، و استفاده از فنرها برای اشاره به تأثیرات مقاومت‌ها بر روی نقاط. همچنین از ایدۀ جابجایی اجزا (و نقاط)‌ متناسب با پتانسیلی که در آن قرار دارند خوشم آمد. البته باید این را هم گفت که این مشابه‌های  مکانیکی محدودیت‌هایی دارند و حتی ممکن است استثناهایی نیز داشته‌ باشند. در همین شرایط،‌ مهم است که از طریق برجسته‌سازی این نکته که معادل‌های مکانیکی هم معادلات دیفرانسیل و رفتارهای یکسانی با اجزای اصلی دارند، در نهایت دانشجویان را متقاعد سازید که می‌توانند به مدارهای الکتریکی هم از منظر مشابه‌های مکانیکی بیاندیشند. شما دانشجویانی را خواهید دید که در برابر پذیرش چنین مشابه‌هایی، از طریق مرتبط ساختن آنها با درک ضعیف انسان از مبحث الکترونیک مقاومت می‌کنند. این موضوع معمولاً به ضرر خودشان تمام می‌شود و تنها فرآیند یادگیری را، به عنوان یک الگوی ذهنی، کندتر می‌سازد.

نتیجه‌گیری

پی‌نمای پیشنهادی در این مقاله برای آموزش مهندسی برق و فن‌آوری، همان‌گونه که برای هر محیط آموزشی دیگری نیز صادق است،‌ معایب و مزایایی با خود به دنبال خواهد داشت. با این که مفاهیم مهندسی را می‌توان معمولاً از طریق مشابه‌ها تشریح کرد و معمولاً هم چندان پیچیده نشوند، اما ممکن است توضیح برخی از مفاهیم غامض را نتوان در چهارچوب مدل‌سازی با مشابه‌های کیفی، از نوعی که در این مقاله ارائه شده، گنجاند. شبیه‌سازی هم اگر بیش از حد ممکن باشد می‌تواند امکان سوءبرداشت‌هایی را نسبت به زمان تدریس خودِ میدان واقعی، با تمام پیچیدگی‌های خام و تغییر نیافته‌‌اش، داشته ‌باشد. با در نظر گرفتن این که تحقیقات در مورد روش‌های متنوع یادگیری فراوان است، و این که تحقیقات فوق اطلاعاتی در مورد نحوۀ یادگیری افراد مختلف با استفاده از شیوه‌های متفاوت ارائه می‌دهد، پی‌نمای پیشنهادی این مقاله ممکن است روش تازۀ دیگری برای انتقال دانش مهندسی و فن‌آوری نیز معرفی کرده باشد.

منبع پی‌نمایی

3

4

تشریح دینامیک سیستم:

قاب اول قاب اول نشان‌دهندۀ نقاط salient الف و ب است.
قاب دوم کلید ابتدا به اتصال زمین وصل می‌شود. بنابراین نقطۀ الف که مستقیماً متصل به این کلید است،‌ دارای پتانسیل صفر ولت خواهد بود. دیود از طریق مقاومت دارای جابجایی پیش‌رو بوده و بنابراین نقطۀ ب پتانسیلی برابر با ۷/۰ ولت خواهد داشت.
قاب سوم اکنون کلید روشن شده و به منبع توان ۱۰ ولتی متصل می‌گردد. نقطۀ الف و صفحۀ بالایی خازن به سرعت به پتانسیل ده ولتی می‌رسند. نقطۀ ب و صفحۀ پایینی خازن هم کشش به سمت بالا را در همان زمان احساس می‌کند؛ اما به هر حال توسط دیود در پتانسیل ۷/۰ ولت نگه داشته می‌شود. در خازن هم به دلیل این که صفحاتش در پتانسیل‌های ولتاژ متفاوتی قرار دارند، اختلاف ولتاژی برقرار می‌شود.
قاب چهارم کلید بار دیگر برای صفر کردن ولتاژ خاموش می‌شود. نقطۀ الف و صفحۀ بالایی خازن اکنون به سمت صفر ولت به پایین کشیده می‌شوند. اختلاف ولتاژ دو سر خازن نمی‌تواند با سرعت بالایی تغییر کند؛‌ بنابراین نقطۀ ب و صفحۀ پایینی خازن در حد نقطۀ الف با نیرو به پایین کشیده می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که نقطۀ ب و صفحۀ پایینی خازن دارای پتانسیل منفی شوند.
قاب پنجم اکنون تنها چیزی که قادر به بالا کشیدن نقطۀ ب است،‌ مقاومت می‌باشد. مقاومت تلاش می‌کند که نقطۀ ب را به صورت نمایی تا حد بالای خود یعنی ۱۰ ولت بکشاند.
قاب ششم به هر حال،‌ به مجرد این که نقطۀ ب دیود را مجدداً درگیر کند، دیود دارای جابجایی پیش‌رو شده و در سطح ۰/۷ ولت مانع از حرکت بیشتر نقطۀ ب رو به بالا می‌شود. در چنین شرایطی کل مدار وضعیت ابتدایی خود را باز خواهد یافت.

منبع:

World Transactions on Engineering and Technology Education, 2014 WIETE, Vol.12, No.3, 2014.

لینک دانلود مقاله

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱] Sarah Pulé

[۲] University of Malta

[۳] Loughborough University

[۴] John McCardle

[۵] Electric Circuit

[۶]  در این متن پی‌نمای خطی معادل Comic Strip و پی‌نما معادل Comics است.

[۷] Tatalovic

[۸] Non-sequential

[۹] Sequential

[۱۰] McCloud

[۱۱] Jee

[۱۲] Metacognitive

[۱۳] Keogh

[۱۴] Naylor

[۱۵] Tacit scientific knowledge

[۱۶] Abate

[۱۷] Park

[۱۸] Anatomy

[۱۹] Edu Comics

[۲۰] Comic Strip creator

[۲۱] Bit Strips for Schools

[۲۲] CosyLLab

[۲۳] Adventures in Electricity

[۲۴] Tesla

[۲۵] Radio Shack

[۲۶] Manga Guide to Electricity

[۲۷] Burner

[۲۸] Keogh and Naylor

[۲۹] Doering

[۳۰] Del Rio

[۳۱] Rodriguez

[۳۲] Valdes

[۳۳] Sullivan

[۳۴] Gueuning

[۳۵] Astable multivibrator

[۳۶] Resistor – capacitor

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *