از خود بیاموزیم (۱)

420-240

راه و رسم حرفه‌ای شدن

برای بسیاری از افراد ورود ناشیانه به یک رشته و پرداخت هزینۀ گزاف دوره‌های مختلف آموزشی چیزی جز زیان مالی و اتلاف وقت به همراه ندارد. مراجعه به استاد و اهل فن هم با محدودیت مکانی و زمانی این روزها برای همه میسر نمی‌شود. راه سوم استفاده از آموزش‌های اینترنتی است که نسبتاً رایگان محسوب می‌شود و البته در حالت ایده‌آل به دانش زبانی نیاز دارد.

با این اوصاف به نظر شما باید قید حرفه‌ای شدن را بزنیم و با روش تجربی کسب دانش، آهسته و پیوسته پیش برویم تا شاید بیست سال بعد به یکی از اساتید رشتۀ خود تبدیل شویم؟! قطعاً نه! شاید راه بهتری هم باشد…

در دنیای امروز بارها شاهد بودیم که ایده‌های بزرگ از کنج اتاق یک جوان یا از پارکینگ خانه‌ای توسط چند دانشجو تولید شده‌اند. پس غیرممکن نیست اگر تلاش کنیم ارتقاء مهارت خود را به تنهایی به عهده بگیریم… خب؛ نتیجه؟

نتیجه این‌که با همین دانش زبانی موجود و کمی اراده می‌توانیم از دل فضای مجازی که برای خیلی‌ها اسباب سرگرمی است کلاسی بسازیم در حد یک آموزشگاه نیمه‌حرفه‌ای. اگر می‌پسندید مقدمات و معرفی منبع و تورق کتاب‌های شاخص آموزشی کمیک با ما، زیر و رو کردن منابع و بیرون کشیدن بهترین‌های ایده‌پردازی و اجرا با شما. پس با این «خودآموز» همراه شوید و استاد خود باشید!

پ.ن. اگر منبعی به چشمتان خورد که مایل به معرفی بودید یا اگر در اجرای ایده‌ها به نکته و چالشی برخوردید حتماً مطرح کنید. دوستان و همکلاسی‌ها و اساتید کاربلد می‌بینند و فضای تبادل تجربه فراهم می‌شود. نظرات شخصیتان دربارۀ مطالب هم که جای خود دارد؛ حتماً می‌خوانیم و تا حد ممکن ترتیب اثر می‌دهیم.

 

معرفی کتاب طراحی کمیک و کارتون For Dummies

  1. معرفی کتاب

1

عنوان دقیق کتاب «Drawing Cartoons and Comics for Dummies» است. این کتاب مفصل حاوی نکات ریز و درشت برای هر کسی است که قصد دارد در رشتۀ کاریکاتور، کارتون و کمیک کار کند. البته رویکرد کتاب بیشتر آموزش کارتون استریپ یا همان کاریکاتور دنباله‌دار است و هرازگاهی دربارۀ کمیک هم شرح و توصیه‌ای دارد.

شاید با سیستم سندیکایی آمریکا در قرن بیستم آشنا باشید؛ یک پایگاه متمرکز برای دریافت آثار کارتون و کمیک از هنرمندان که مسئول فروش آن به روزنامه‌ها بود و چون تعداد زیادی روزنامه‌های محلی وجود داشت گاهی یک اثر به چندین -ده‌ها یا صدها- روزنامه فروخته می‌شد. البته با آسان شدن دسترسی به وب دیگر سیستم سندیکایی وجود ندارد و اثر منتشر شده در فضای مجازی را به هیچ روزنامه‌ای نمی‌توان فروخت. پس بازاریابی کمیک و تکنیک‌های دیجیتال کردن آن که در دو فصل کتاب از آن صحبت شده به کمک طراح می‌آید. از ۱۲ فصل کتاب تنها ۴ فصل به کمیک اختصاص دارد اما نویسنده در بخش‌های دیگر از بعضی کمیک‌های مشهور و موفق ۵۰ سال اخیر که بیشتر آمریکایی هستند نام برده و به بررسی آنها از نظر متن و طراحی پرداخته است.

در این کتاب وسایل و روش‌هایی که یک فرد مبتدی برای رسیدن به مرحلۀ ارائۀ کار طراحی قابل قبول نیاز دارد معرفی شده‌اند. حتی جزئیاتی در مورد خرید ابزار کار مانند میز طراحی، مداد و… می‌بینید که پیش‌نیاز ورود به عرصۀ طراحی‌اند.

فصل ۴ – شروع کار با اصول اولیۀ طراحی – صفحه ۶۱:

اگر فکر می‌کنید استعداد ذاتی در طراحی ندارید، اما همیشه دوست داشته‌اید با طراحی خطوط سرگرم شوید یا مایلید مهارت طراحی‌تان را بهبود بخشید، این فصل برای شماست. حتی اگر ذره‌ای استعداد هنری نداشته باشید، با تمرین دادن دست خود با این تکنیک‌ها تا حد زیادی می‌توانید توانایی طراحی کارتون و کمیک را در خودتان به وجود آورید.

نویسنده قصد داشته هر موجود دست به قلمی را به طراحی وسوسه کند. فصل‌های ابتدایی با شرح و توصیف ابزار کار و نمونه‌های موفق کمیک و کارتون بر این موضوع صحه می‌گذارند. چنانچه در آغاز کتاب، طراحی مرحله به مرحلۀ اشیای بی‌جان را توضیح می‌دهد و در فصول میانی به تکنیک‌های حرفه‌ای و ریزه‌کاری‌های متن و تصویر می‌پردازد. فصول پایانی نیز به بازاریابی و بسترهای جدید نشر اثر اختصاص دارد.

فصل ۵ – آفرینش طرح‌های خلاقانه و ابتکارات بدیع – صفحه ۸۳:

نگاهی به پاره‌ای از بایدها و نبایدها در نوشتن خطوط داستانی قابل باور؛

نوشتن خطوط داستانی خنده‌دار کاراکترهایی خلق می‌کند که مردم نه تنها برای خنده‌دار بودن آن‌ها را می‌خوانند بلکه تا مدت‌ها به آن‌ها دلبستگی پیدا می‌کنند. خطوط داستانی جالب به کاراکترهایتان این اجازه را می‌دهد که صداهایی منحصر‌به‌فرد داشته باشند بدین معنی که وقتی از محیط‌هایشان جدا می‌شوند نیز بتوانند طنزی ظریف و زیرپوستی ارائه دهند اما در کنار مجموعۀ خود واقعاً کولاک کنند به بیان دیگر، یک دست صدا ندارد.

بر خوانندۀ هوشمند این سطور پوشیده نیست که هیچ کتابی به تنهایی نقش آموزگار دلسوز و همراه را ندارد. نکات و توصیه‌های نویسنده باید به صورت انتخابی، مطابق با سطح و زمینۀ کاری خواننده، مناسب‌سازی و استفاده شود. بنابراین در بهترین حالت این کتاب صرفاً می‌تواند شروع خوبی باشد.

یادتان باشد هیچ استادی از روز اول به همۀ پیچ و خم‌های کار آشنا نبوده و معمولاً برای رسیدن به هدف بیش از نبوغ به پشتکار احتیاج دارید. و البته که این جمله متعلق به ارسطو و انیشتین نیست!

  1. معرفی نویسنده

برایان فیرینگتون کارتونیست سیاسی آمریکایی است که آثار متعددی از او در نشریات معتبری چون نیویورک تایمز، یو‌اس‌ای تودی، مجلۀ تایم، فاکس نیوز، سی‌ان‌ان و… منتشر شده است. وی جوایز متعددی برای کاریکاتورهایش دریافت نموده از جمله جایزۀ چارلز شولتز برای دانشجوی کارتونیست و جایزۀ یادبود جان لوشر از اتحادیۀ کارتونیست‌های انتقادی آمریکا (AAEC) است.

  1. انتشارات

2

مجموعه کتاب‌های «for Dummies» از آثار انتشارات وایلی با هدف آموزشِ هر چیزی که یادگیری آن سخت یا ترسناک به نظر می‌رسد نوشته شده‌اند و ۳ ویژگی اصلی دارند:

  • عناوین آن گستر‌ۀ وسیعی از موضوعات فنی تا عامه‌پسند را دربرمی‌گیرد
  • نام آن در سراسر دنیا شناخته شده است
  • طرح جلد زرد و مشکی این مجموعه شاخص و به یادماندنی است[۱]

اگر قصد خواندن یکی از کتاب‌های مجموعه را دارید حتماً به سایت اصلی دامیز آن سری بزنید و از تصاویر و فیلم‌های آموزشی استفاده کنید.

  1. مترجم و ناشر ایرانی

4

مترجم اثر مهرداد مجیدی است که ترجمۀ کتاب دیگری از همین ناشر تحت عنوان «آموزش طراحی For dummies» را نیز بر عهده داشته است.

ناشر این کتاب آوند دانش به صورت رسمی ترجمه و نشر آثار انتشارات وایلی را در ایران بر عهده دارد و چندین جلد از مجموعة For Dummies به چاپ رسانده است.

حالا بیایید چند صفحه از کتاب را به عنوان نمونه

با هم بخوانیم و ببینیم و لذت ببریم:

89

111254255

278

—————————————————————————————————

[۱] http://eu.wiley.com/WileyCDA/Brand/id-9.html

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *