قدم به قدم تا دیزاتن

420-240

گزارش پنجمین نشست از سلسله پیش‌رویدادهای دیزاتن

چهارشنبه ۱۶ اسفند، ساعت ۱۵ تا ۱۷

سالن حوراء، دانشگاه الزهرا(س)

موضوع: کمیک از دریچۀ نشر

1

محمد صدوقی مدیرعامل انتشارات الکترونیکی طاقچه مهمان پیش‌رویداد دانشگاه الزهرا(س) با موضوع کمیک از دریچۀ نشر شد.

در این نشست آقای صادقی دربارۀ تولد طاقچه صحبت کردند و از تصمیمشان برای توسعۀ این فروشگاه به فروشگاه‌های دیگر: «طاقچه یک پلت‌فرم آنلاین فروش محتوا است که از دل نرم‌افزار مایکت – فروشگاه اپلیکیشن‌های اندرویدی – متولد شده است. نتیجۀ کار یک فروشگاه کتاب شد به اسم طاقچه و یک فروشگاه موسیقی به اسم گرامافون؛ که گرامافون به علت عدم تمایل مردم به پرداخت موسیقی در فضای قانونی تعطیل شد.

طاقچه در آغاز کارش در سال ۹۲ فقط یک پی‌دی‌اف‌خوان بود اما روزبه‌روز پیشرفت کرد و ما در آبان ۹۳ نسخۀ اصلی را رونمایی کردیم و بعد از شرکت در نمایشگاه کتاب با ناشرها قرارداد بستیم. در حال حاضر با ۵۰۰ ناشر قرارداد داریم و بیش از ۲۵۰۰۰ محتوا در نرم‌افزار ما قرار دارد. از این تعداد حدود ۱۲۰۰۰ عدد کتاب است و مابقی مجله و روزنامه است. حدود ۵۰۰ محتوا نیز در قالب کتاب صوتی نیز وجود دارد.»

3مدیرعامل انتشارات الکترونیکی طاقچه افزودند: «طاقچه برای همکاری با ناشرین و عرضه محتوا فرایندی دارد و امکاناتی را نیز در اختیار کاربرها قرار می‌دهد. بعد از مذاکره، با ناشرین و حتی خود مؤلفین قرارداد می‌بندیم و پس از دریافت فایل محتوا آن را به رایگان به فرمت استاندارد ای‌پاپ (electronic publication) تبدیل می‌کنیم و در نهایت روی نرم‌افزار طاقچه به قیمتی که خود صاحب اثر تشخیص می‌دهد، قرار می‌دهیم. از عایدی فروش ۷۰درصد سهم ناشر و ۳۰درصد سهم طاقچه است. این قرارداد برای ناشر-مؤلف‌ها به علت مسائلی چون تک‌کتابی‌بودن مؤلف و مشکلات بیشترش در قیاس با چندکتابی‌بودن ناشر، ۵۰درصد می‌شود. برای اینکه ناشر یا صاحب‌اثر بتواند میزان فروش را رصد کند پنلی نیز در اختیارش قرار می‌گیرد که می‌تواند خیلی راحت فروش آنلاین اثرش را ببیند. هر روز حدود ۲۰ اثر جدید روی طاقچه بارگذاری می‌شود.»

برای سهولت در مطالعۀ کمیک‌ها زیرساخت خاصی نیاز است که توسط خود طاقچه طراحی شده است اما کمیک‌ها هم باید با فرمت خاصی تولید شوند تا قابلیت عرضه در این بستر را داشته باشند. آقای صدوقی یک نمونه اثر کمیک و شیوۀ استفاده از آن را روی نرم‌افزار طاقچه نشان داد. ایشان خاطرنشان کردند که بررسی گردش مالی کتاب‌های کمیک در امریکا نشان می‌دهد کمتر از ۹درصد فروش این نوع از آثار به صورت الکترونیک بوده است و این نشان می‌دهد کماکان مخاطبان علاقه دارند تا کتاب‌های کمیک را در فرمت چاپی بخوانند.

«من پیشتر در مدارس دبیرستان و راهنمایی کار مشاوره و تدریس انجام می‌دادم. به نظرم کمیک همان حلقۀ مفقوده‌ای است که می‌تواند باعث ترغیب جامعه به مطالعه شود. بچه‌ها خیلی دوست دارند محتوایی را که می‌خوانند در ذهنشان تصویر کنند. کمیک می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد. وقتی کودک را از خواندن کتاب مصور به مطالعۀ کتاب کمیک سوق دهیم بعدها خواندن کتاب برایش راحت‌تر خواهد بود.»

4

مدیرعامل انتشارات طاقچه در قسمت دیگری از صحبت‌هایشان گفتند: «اگر کار باکیفیت و با محتوای مناسب در کمیک تولید شود ما به عنوان پلت‌فرم سعی می‌کنیم زیرساخت و بهترین امکانات را برای مطالعۀ کمیک آماده کنیم. در حال حاضر نیز در صفحۀ اول این اپلیکیشن قسمتی به کمیک اختصاص داده شده است. اشاعۀ فرهنگ مطالعۀ کمیک را به عنوان رسالتی برای خود تعریف کرده‌ایم وگرنه سود حاصل از فروش کمیک نسبت به سایر محتواهای طاقچه چندان چشمگیر نیست. معتقدم اگر محتوای باکیفیت داشته باشیم می‌توانیم به فروش خوبش نیز امیدوار باشیم.

شاید از نظر تصویری کمیک‌های ایرانی و خارجی متفاوت باشند اما از منظر فروش اینطور نیست. از سویی در قسمت فروش هر چه اقبال به کمیک‌خواندن بیشتر باشد سعی می‌کنیم کمیک‌های بیشتری عرضه کنیم.

برای عرضۀ محتواها نگرانی نداریم اما این اتفاق بدی است که اثری دنباله‌دار معرفی شود و پس از جلب مخاطب، تولید آن نیمه‌کاره رها شود.»

از نظر آقای صدوقی «یکی از آفت‌های بزرگ نشر کمیک عرضۀ همزمان آن در فضای مجازی به صورت رایگان است که البته بیشتر برای کمیک خارجی اتفاق می‌افتد.» ایشان ادامه دادند: «در این شرایط کاری که برای ترویج کمیک از ما برمی‌آید این است که از لحاظ نرم‌افزاری شرایط مساعدتری را برای نشر فراهم کنیم و در کنار آن، برداشتِ محتوا را آنقدر سخت کنیم که دیگر نتوان به صورت غیرقانونی به اثر دسترسی پیدا کرد. می‌توان گفت بسیاری از کارهای فرهنگی به دلیل نبودِ توجیه اقتصادی ادامه پیدا نمی‌کند.»

در انتها پرسش و پاسخ‌هایی با حاضرین در نشست در رابطه با برآورد هزینه، نحوۀ قیمت و آینده‌نگری برای فروش هر اثر صورت گرفت.

2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *