جلسۀ هماهنگی با خبرنگاران برای حضور در رویداد دیزاتن

420-240

بسیاری از کاراکترهای محبوب در دنیا ابتدا در دل کمیک شکل می‌گیرند، سال‌ها در مجلات کار می‌شوند تا به بلوغ و پختگی برسند و بعد از آن، اگر این اطمینان حاصل شد که به اندازۀ کافی می‌توانند محبوب باشند، وارد حوزه‌های دیگر می‌شوند.

در حال حاضر حدود ۳۸۰۰۰۰ فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف هنر وجود دارد که ۵۰۰۰ نفر از آنها می‌توانند در حوزۀ کمیک نقش داشته باشند. کارگروه‌های فعال در ستاد توسۀ فناوری‌های نرم و هویت‌ساز قصد داشتند برنامه‌ای را طرح‌ریزی کنند که هم بتواند از این پتانسیل استفاده کند، هم ناظر به تشکیل استارتاپ‌های هنری باشد و هم، برخلاف آنچه تا کنون در این قسم برنامه‌ها شاهدش بودیم، صرفاً ماهیت آی‌تی نداشته باشد. با این اهداف «دیزاتن» متولد شد. برای مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان، این برنامه با کمک انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه‌های هنر، الزهرا(س) و تهران در دست اجرا است.

شبکه‌سازی بین هنرمندان این حوزه، تشکیل تیم‌های خلاق، نزدیک‌ترکردن ایده‌ها به محصول و بازار، آشناکردن فعالان حوزۀ هنر با تولید محصول دانشجویان و دانش‌آموزان و استفاده از ظرفیت سایت‌های فعال در این حوزه از دیگر اهداف این رویداد است.

دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷

1

هشت روز مانده به آغاز اولین دیزاتن کمیک، جناب آقای دکتر پایدارفر کارشناس مالکیت فکری در ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، جناب آقای مهندس مسعودی رئیس خانۀ پی‌نمای ایران و دبیرکل رویداد دیزاتن و جناب آقای مهندس اکرمی مسئول حوزۀ کارآفرینی هنر در ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، پس از توضیح مدل نوآورانۀ این رویداد ۹روزه و شرح مراحل آن، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران در این خصوص شدند.

– تولید محصولات جانبی در صنعت‌هایی مثل انیمیشن و… بسیار اتفاق می‌افتد، اما در ایران به خاطر بالابودن قیمت و یا نبود تبلیغ محصول جانبی تولیدشده نمونه‌های خوبی از این امر نداریم و این مسئله هم می‌تواند ناشی از نبود قانون کپی‌رایت و همچنین امکان ارزان‌سازی محصول باشد. در این‌باره چه برنامه‌ای در نظر گرفته شده است؟

بر خلاف آنچه گفته می‌شود، ما در کشور قوانین مالکیت فکری آثار را داریم. البته این قوانین فقط درمورد آثار تولیدی داخل کشور معتبر هستند. متاسفانه خود صاحبان اثر از این قوانین و حقوقشان مطلع نیستند و اقدام جدی که مستلزم جمع‌آوری سند و مدرک از انتشار آثارشان باشد انجام نمی‌دهند. در حالیکه کشور ما جزو معدود کشورهایی است که در این زمینه به صورت کیفری برخورد می‌کند. ما دو راهکار برای این مشکل داریم. اول طراحی پلتفرمی برای ثبت آثار که هر کس بتواند حتی بدون قراردادن کامل اثرش در این پلتفرم، مالکیت فکری آن را به اسم خودش ثبت کند؛ و دوم آموزش این حقوق و قوانین مرتبط با آن به فعالان فرهنگی و حتی بخش صنعت.

دیزاتن رویدادی است برای کمک به شکل‌گیری تیم‌های تولید. استودیوهای انیمیشنی و گیمی هم به این رویداد دعوت شده‌اند. اما در حال حاضر رویداد نمی‌تواند وارد تمام حلقه‌های این زنجیره از جمله اسباب‌بازی بشود.

– کمیک‌های تولیدی در این رویداد معیار و چهارچوب خاصی باید داشته باشند؟

دست شرکت‌کنندگان برای شکل دادن به ایده‌هایشان و تولید کمیک باز است. هیچ اثری توسط ما در این رویداد تولید نخواهد شد. ما به دنبال سه دستاورد در این رویداد هستیم: خلاقیت و نوآوری در داستان، تولید اثر به صورت کار تیمی و فراهم کردن بستری برای ورود تیم‌ها و آثارشان به بازار کار. حمایت ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و همچنین خانۀ پی‌نمای ایران در فراهم آوردن امکان ارتباط مستقیم افراد با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی این حوزه است. ما عامداً به دنبال تولیدات بخش خصوصی و نه محصول سفارشی و دولتی رفتیم. چون معتقدیم وقتی کار دست بخش خصوصی باشد با اتفاقات بیرونی مثل تغییر مدیران بخش‌های دولتی و یا استراتژی‌های سازمانی دست‌خوش تغییرات بنیادین نمی‌شود. به همین دلیل به دنبال فراهم کردن بسترهای مناسب برای تقویت و شکل‌گیری تیم‌های کاری هستیم.

– چرا یک ناشر باید در کمیک سرمایه‌گذاری کند؟

همین حالا هم تعداد قابل توجهی از ناشران کار کمیک هم انجام می‌دهند، منتها بیشتر کارهای خارجی و ترجمه‌ای. اتفاقاً ما این فرصت را برای ناشرها هم فراهم می‌کنیم تا با تولیدکنندگان آشنا شوند. در دیزاتن ما از ۱۰ ناشر دعوت کردیم، با اینکه متقاضیان بیشتری هم در این بخش داشتیم.

گاهی ممکن است ایده‌ای شکل بگیرد اما سرمایه‌گذار نداند چقدر از آن استقبال می‌شود. ما عملاً بخشی از آن تست بازار را هم در این رویداد انجام می‌دهیم و این خروجی در اختیار ناشران قرار می‌گیرد.

– بسیاری از مردم عادی، و نه طرفداران خاص، کمیک را نمی‌شناسند. محصولات تولیدی در نهایت باید به دست همین مردم برسند. برای رشد این بخش چه برنامه‌ای دارید؟

این رویداد بخش تولید محتوا را مدنظر دارد. در ابتدا باید این محتواها و آثار تولیدی‌شان وارد بازار شوند. اگر بخواهیم بدون رشد بازار در بخش تولیدات داخلی به فکر افزایش تقاضا باشیم، فقط باعث جهت‌گیری این تقاضا به سمت محصولات خارجی شده‌ایم. تقاضا زمانی باید افزایش پیدا کند که محصول مناسب در بازار موجود باشد. رشد بازار برای محصولات داخلی نیز فقط با ورک‌شاپ و همایش و استارت‌آپ صورت نخواهد گرفت.

دیزاتن قرار است ادامه داشته باشد و در ادامه نه تنها در حوزۀ کمیک که می‌تواند در حوزه‌های دیگر هنری نیز وارد شود. همراهی جامعۀ خبری با این رویداد و حضور خبرنگاران می‌تواند به شناساندن این رویداد در میان افراد علاقه‌مند و رونق بخشیدن به صنعت کمیک کمک کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *