قدم به قدم تا دیزاتن

420-240

گزارش هشتمین نشست از سلسله پیش‌رویدادهای دیزاتن

شنبه ۱اردیبهشت، ساعت ۱۴ تا ۱۶

دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر؛ سالن جان‌بزرگی

مدرس: نیوشا امینی

1

نیوشا امینی (Negshin@) تصویرساز و طراح کمیک ایرانی ساکن انگلستان است. شهرت وی بیشتر به خاطر نقاشی‌های نیمه‌واقع‌گرایانه و پرجزئیاتش است. او پس از اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد در رشتۀ انیمیشن به طراحی مانگا برای شرکت coke مشغول شد و از آن پس به عنوان تصویرساز ارشد با استودیو بازی‌سازی Jagex کمبریج همکاری کرده است.

از جمله نکاتی که خانم امینی به آن اشاره کرد: «کمیک فرمی است که با زمان‌بندی کار می‌کند. بسیاری از موارد زمان‌بندی در کمیک را در حوزه‌های مرتبط با فیلم و انیمیشن می‌بینیم. وجود تصاویر پشت‌سرهم و داستان دو عنصری است که اهمیت زمان‌بندی در کمیک را پررنگ می‌کنند. معدود افرادی به این موضوع پرداخته‌اند؛ از جمله ویل آیسنر از پیشگامان کمیک که چند کتاب در این زمینه دارد و همچنین اسکات مک‌کلود.

در کمیک همیشه باید ارتباط موثر را در نظر داشت و هدف را درک مخاطب از اثرمان قرار دهیم. زمان‌بندی درست در کمیک باعث می‌شود خواننده بخواهد داستان را ادامه دهد. برخلاف انیمیشن که سه‌بعدی و متحرک است کمیک دوبعدی و چاپ‌شده است؛ پس اینکه بتوانید به واضح‌ترین شکل کارتان را روی صفحه ارائه دهید اهمیت دارد.»

در ادامه خانم امینی در خصوص انتخاب لحظه‌ها و تفاوت آن با فیلم صحبت کرد؛ «لحظات در کمیک می‌تواند ارائه‌دهندۀ یک ایده هم باشد. برای قرار دادن لحظات پشت‌سرهم نیاز به زمان‌بندی و انتخاب لحظه را داریم. زمان‌بندی در کمیک تخیل بیننده را قوی می‌کند. نمونه‌هایی مثل شوجو در مانگا زمان‌بندی بسیار آهسته‌ای دارند. برخلاف شومن‌ها که به خاطر هیجانی‌بودن ریتم تندی دارند. زمان‌بندی درست باعث می‌شود احساسات هم به درستی و کامل منتقل شود.»

تشریح مواردی چون انتقال‌های لحظه‌به‌لحظه، حرکت‌به‌حرکت، موضوع‌به‌موضوع، منظربه‌منظر، صحنه‌به‌صحنه و… به دلیل اهمیت بالای انتخاب لحظه‌ها و حرکت‌ها از دیگر مباحث مطرح‌شده در این کارگاه بود که در نهایت با پرسش‌ و پاسخ‌ به پایان رسید.

2 3

4 5

6 7

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *