نگاهی به مهم‌ترین نسخه‌های کمیک سوپرمن

420-240

مرور مختصر تاریخچۀ یک ابرقهرمان دنیای کمیک

اشاره: روزنامۀ گاردین آوریل امسال در گزارشی کوتاه به‌مرور هشت دهه حضور سوپرمن در دنیای کمیک را بررسی کرده و به ده نسخۀ مهم و اثرگذار از داستان‌های این ابرقهرمان در گذر از این دورۀ نسبتاً طولانی پرداخته است. این گزارش حداقل به دو دلیل گزارش مهمی است و ارزش خواندن دارد: یکی اینکه فهرست کوچک و مختصری از مهم‌ترین نسخه‌های کمیک سوپرمن را در اختیار ما قرار می‌دهد و دیگر اینکه بخشی از تاریخچۀ این ابرقهرمان بسیار محبوب را مرور و بازخوانی می‌کند.

1

این بررسی از کمیک «رویارویی سوپرمن و اتحادیۀ حفاظت از تاکسی» (۱۹۳۹) آغاز می‌شود؛ جایی که نخستین بار سوپرمن از توانایی خود برای پرواز کردن استفاده می‌کند. بعد از آن به «مردی که از کریسمس متنفر است» (۱۹۴۷) می‌رسیم. در این کمیک، میلیونر شیطان‌صفتی به نام جاسپر راسپر که از عید سال نو نفرت دارد برای بابانوئل مشکلاتی ایجاد می‌کند و برنامه‌های او را برای آغاز سال جدید به‌هم‌می‌ریزد. سوپرمن به کمک بابانوئل می‌آید و خب، چنان که انتظار داریم گره مشکلات را باز می‌کند. در این کمیک، ویژگی‌های انسان‌دوستانۀ سوپرمن و وجوه مردمی و عامه‌پسند شخصیت او پررنگ می‌شود و بر محبوبیت این ابرقهرمان می‌افزاید. کمیک بعدی در این فهرست، «کلید قلعۀ سوپرمن» (۱۹۵۸) است. در این داستان برای نخستین بار قلعه انحصاری سوپرمن به مخاطبان معرفی می‌شود؛ دژی که هیچ کس جز خود سوپرمن حق و اجازۀ ورود و اقامت در آن را ندارد و دروازۀ آن با یک کلید طلایی بسیار بزرگ باز می‌شود. سپس با «سوپرمن بدون شغل» (۱۹۶۸)، یعنی داستانی متفاوت با آنچه انتظار داریم مواجه می‌شویم. شرایط به گونه‌ای توصیف می‌شود که انگار دیگر به ابرقهرمانی مثل سوپرمن نیاز نیست؛ نه جرم و جنایت سازمان‌یافته وجود دارد، نه خطر جنگ جایی را تهدید می‌کند و نه حتی فاجعه زیست‌محیطی شروع شده یا در حال وقوع است. در این کمیک این مسئله طرح می‌شود که بدون وجود فاجعه و تهدید، نیازی هم به ابرقهرمان و کارهای قهرمانانه نیست و قهرمان فقط زمانی فرصت درخشش و خودنمایی می‌یابد که خطر یا بحران وجود داشته باشد.

2در ادامۀ فهرست به «سیگارهای ویژه پری وایت» (۱۹۷۴) برمی‌خوریم. در این قصه، سوپرمن به عنوان خبرنگار در روزنامه دیلی پلانت مشغول به کار است. رئیس او پری وایت در گذشته در یکی از مأموریت‌های سوپرمن در سیاره‌ای دیگر حضور داشته و به وی کمک کرده است. اهالی آن سیاره به نشانۀ تشکر سیگارهای خاص و عجیبی به وایت داده‌اند و هر بار که او یکی از آن‌ها را دود می‌کند، به قدرت ویژه‌ای به اندازۀ خود سوپرمن دست می‌یابد. «سیگارهای ویژۀ پری وایت» این مضمون را به خدمت می‌گیرد که همیشه احتمال روی دادن غیرمنتظره‌ترین چیزها و شکل گرفتن جالب‌ترین اتفاقات وجود دارد و هر چیزی ممکن است. اما «آنچه بر مرد فردا گذشت» (۱۹۸۶) نقطۀ عطفی در مسیر زندگی شخصیت سوپرمن و آغاز سنت جدیدی در انتشار آثار شرکت دی‌سی (DC) است. این شرکت از ابتدای دهۀ هشتاد میلادی، بازنویسی برخی از موفق‌ترین کمیک‌های خود را شروع کرد و مجموعه آثار مربوط و مرتبط با سوپرمن هم یکی از آن‌ها بود. اهمیت «آنچه بر مرد فردا گذشت» در این است که ما در این داستان دو بخشی برای همیشه با سوپرمن قدیمی وداع می‌کنیم و به پایان فصلی طولانی از زندگی این شخصیت و ابرقهرمان می‌رسیم. در این کمیک تقریباً تمام جنبه‌ها و ویژگی‌های سوپرمن که در نیم قرن گذشته با آن‌ها سروکار داشتیم عرضه و اثر به یک خداحافظی کامل و فراموش‌نشدنی با سوپرمن قدیمی تبدیل می شود.

3کمیک هفتم فهرست گاردین «جایی که اراده آنجاست» (۱۹۸۹) نام دارد. اهمیت این کمیک در داستان نیست و موضوع به تصمیم شرکت دی‌سی در تغییر برنامۀ انتشار هفتگی به انتشار ماهانه برمی‌گردد که از زمان همین کمیک اجرایی شد. ناگفته نماند که در «جایی که اراده آنجاست» گرین لانترن (Green Lantern) هم در کنار سوپرمن حضور دارد. هر دو آن‌ها هم شخصیت عادی و زندگی معمولی دارند و هم در وقت ضرورت به شکل ابرقهرمان درمی‌آیند. جالب اینکه شرکت دی‌سی در این مقطع به این نتیجه رسیده بود که پنهان نگه داشتن هویت اصلی این دو ابرقهرمان از یکدیگر، جذابیت و پیچیدگی داستان را بیشتر و ذهن مخاطبان را با روند پیشرفت حوادث و ماجراها درگیرتر می‌کند. در «آوای قو» (۱۹۹۴) با اتفاقی پیش‌بینی نشده روبه‌رو می‌شویم: سوپرمن می‌میرد و خبر مرگ او به عنوان خبر اصلی در سراسر رسانه‌های جهان بازتاب می‌یابد. اما چندی بعد او با کمی تغییر در ظواهر برمی‌گردد. نویسندۀ گزارش روزنامۀ گاردین به این موضع اشاره می‌کند که «شمار چنین معجزاتی در دنیای کمیک بسیار زیاد است». کمیک «آخرین پسر» (۲۰۰۷) به هدف نمایش تصویری کامل از منطقۀ فانتوم (Phantom Zone) با جلد سه‌بعدی به بازار عرضه شد. کریپتونی‌های بدذات (the evil Kryptonians) هم برای نخستین بار به خط اصلی داستان اضافه شدند. البته آن‌ها سی سال قبل از این کمیک در فیلم سوپرمن حضور داشتند و به مخاطبان معرفی شده بودند. درنهایت به «رویارویی سوپرمن و شهر فردا» (۲۰۱۱) می‌رسیم که بازنویسی داستانی از داستان‌های گذشته است. قصه‌اش ما را به گذشته می‌برد و به بازاندیشی دربارۀ برخی مسائل اولیۀ مربوط به سوپرمن سوق می‌دهد. همچنین احتمالاً برای ایجاد تنوع بیشتر یا آزمودن واکنش مخاطبان نسبت به برخی تغییرات جزئی، سوپرمن اینجا لباس آستین کوتاه به تن دارد و شلوار قرمز نمی‌پوشد.

پی‌نوشت: چنان که در متن هم به آن اشاره شد، بیشتر اطلاعات را از گزارش روزنامه گاردین برداشتیم. برای دسترسی به متن کامل این گزارش به زبان انگلیسی از این لینک استفاده بفرمایید.

One thought on “نگاهی به مهم‌ترین نسخه‌های کمیک سوپرمن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *