چرا شش ماه گذشته را نبودیم – اخبار پی‌نمای ایران

پی‌نما نقاشی است.

تصویرگری، رنگ‌‌کاری، کاراکترسازی، تجسم پرسپکتیو،…

پی‌نما ادبیات است.

دیالوگ‌‌گویی، مونولوگ‌پراکنی، لحن‌سازی، حروف‌چینی، بالن‌گذاری، اصوات‌بازی، نام‌آواکِشی،…

پی‌نما هنر است.

هنر درکنارهم‌نشاندن استادانۀ حرف و نگاه‌، هنر حذف هر کلمۀ اضافه‌ای که تصویر می‌گویدش، هنر پاک‌کردن هر تصویر زائدی که ذهن خود مخاطب می‌سازدش، …

پی‌نما عکاسی و سینما ست.

تعیین زاویۀ دوربین، نورپردازی، کادربندی،…

پی‌نما صنعت است.

سکوت می‌کنیم…

قدرت تصویرسازی ذهن یا همان تجسم خلاق یکی از مهارت‌های کم‌تر پرورش‌یافتۀ ماست. و این مهارت، نه با دیدن تصویری یکپارچه و متصل، که با خلق ذهنی تصاویر جاافتاده از مجموعۀ تصاویر منقطع به دست می‌آید.

همانطور که اسکات مک کلود در کتاب بی‌نظیرش، هنر کمیک، می‌گوید: «فاصلۀ بین قاب‌ها رو می‌بینید؟ مثل مسیرهای جوب آب تو خیابونا می‌مونه. با این تفاوت که عصارۀ حیات و جادوی قلب تپندۀ قصه‌گویی کمیک درش جریان داره»!

***

خانۀ پی‌نما از اردیبهشت ۹۴ کار خود را با هدف شناساندن اهمیت صنعت کمیک به بازار سرمایۀ ایران، تاکید بر پتانسیل بالای آن در کارآفرینی بخش هنر و قدرت بی‌بدیلش در قهرمان‌سازی بومی و خلق زنجیرۀ محصولات کاراکترمحور آغاز کرد.

رصد بازار کمیک در جهان، انتشار محتوای اقتصادی و فرهنگی در سایت خانۀ پی‌نما، جمع‌آوری اطلاعات تمام کتب پی‌نمای تالیف‌شدۀ ایرانی در سایت پایگاه دادۀ پی‌نما، برگزاری مسابقات پی‌نما، برگزاری اولین رویداد توسعۀ محصول دیزاتن، کمک به برگزاری کلاس‌های آموزشی، انتشار مجلۀ داستانی قاف‌نشان و مشاورۀ کسب‌وکار، تنها بخشی از مشغولیت‌های این مجموعه بوده است که اجازۀ رسانه‌ای شدن را داشتند.

درست یک سال پیش، خانۀ پی‌نما توانست با نام رسمی موسسۀ فرهنگی خانۀ پی‌نمای ایرانیان، در لیست شرکت‌های خلاق ثبت رسمی شود.

در اوایل آذر ۹۸، به دلیل سیاست‌های مجموعۀ بالادستی و علی‌رغم امورات‌ در جریان و در برنامۀ این مجموعه، تصمیم به توقف بخش اعظم فعالیت‌ها گرفته شد. شش ماه تلاش ما برای ادامه حیات رسمی خانه به جایی نرساندمان. در اردیبهشت ۹۹ کوتاه آمدیم‌؛ اما نه از دغدغه‌هایمان!

متأسفانه در سال گذشته، علی‌رغم دعوت رسمی کمیکان ایتالیا، امکان برنامه‌ریزی و پیگیری برای حضور آثار پی‌نمایی ایران در این رویداد را هم به علت درگیری با همین قِسم مشکلات پیش‌آمده از دست دادیم.

خاطراتمان از این پنج سال آنقدر جای زخم دارد که از خوشحالی برخی فعالان این حوزه با شنیدن خبر تعطیلی این خانۀ کوچک تعجب نکنیم. کسانی که با تصورات خیالی از منابع در اختیارمان، و با برچسب دولتی زدن به کارهایی که دستمان برای انجامشان به مراتب از بخش خصوصی بسته‌تر بود، انتقاد دائمی را به همراهی ترجیح دادند.

تیم کوچک خانه پی‌نمای ایرانیان همچنان اخبار و افراد مرتبط با این صنعت را در کشور عزیزمان دنبال می‌کند و از هرگونه مشاورۀ کارشناسی و کمک فکری به علاقه‌مندان پی‌نما، در حد توانش، دریغ نخواهد کرد.

اینجا چراغی روشن است؛ برای همیشه.

محمد مسعودی

مدیرعامل سابق خانۀ پی‌نمای ایرانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها


سایتهای مفید